Sunday, January 31, 2010

Lebih Sudu Dari Kuah

Kenyataan Datuk Rais Yatim bahawa kerajaan bersedia memaafkan Aduka Taruna yang menghina almarhum Sultan Iskandar membawa mesej pelik.
Khairul Nizam yang dikenali sebagai Aduka Taruna http://www.adukataruna.blogspot.com/ telah menghina almarhum dengan kata-kata yang menyakitkan hati bukan sahaja rakyat Johor tetapi juga orang melayu yang cintakan institusi raja raja melayu yang menjadi benteng terakhir kuasa melayu dan kestabilan kepada keharmonian negara.
Anehnya Rais Yatin terlebih sudu dari kuah bila menyatakan kerajaan bersedia memaafkan kesalahan AdukaTaruna atas alasan beliau telah meminta maaf. Ternyata Rais Yatin telah mendahulu keputusan mahkamah dan keputusan kerabat kesultanan Johor. Sungguh pelik seolah olah Rais Yatim turut menjadi jurucakap kepada istana Johor.
Ketika keselamatan negara digadai oleh beberapa ekor pengkhianat yang sentiasa mengambil kesempatan menghuru harakan kestabilan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum, seorang menteri pula bertindak menjadi super hero. Mungkin akhbar tidak lagi memainkan isu yang sering dibawa oleh beliau jadi beliau ketandusan publisiti atau beliau berfikir isu maaf memaafi bermasuk dalam bidang kuasa kementerian beliau.
Mungkin selepas ini kita boleh berjumpa dan memaki, menyumpah seranah kepada Rais Yatim kerana beliau seorang yang pemaaf. Sebagai seorang yang berpengetahuan luas dalam bidang undang undang, Rais Yatim bertindak pelik seolah olah gagal memahami intipati kandungan maaf oleh AdukaTaruna.




Bukankah dalam posting memohon maaf sini, beliau berkata berikut:

Setelah dinasihatkan rakan, dan kemudiannya di atas kesedaran diri sendiri, dengan rendah dirinya, saya (gua) memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia umumnya dan seluruh rakyat Johor khasnya di atas keterlanjuran saya berkenaan dengan artikel di luar norma kemanusiaan ini.Dah mampos buat cara mampos la.Walaupun saya tetap akan memegang idealogi saya, tetapi perbuatan benar tetap benar, dan perbuatan salah tetap salah. Saya mengakui akan kerosakan yang berlaku ke atas kumpulan PAS Reform, masyarakat dan diri sendiri akibat perbuatan tidak bertanggungjawab yang telah saya lakukan (baca selanjutnya - unspinners)


Ternyata sebodoh bodoh budak tingkatan lima, mereka mampu menilai niat AdukaTaruna yang tidak berhasrat meminta maaf dengan ikhlas tapi Rais Yatim yang terlebih sentimental seolah olah bapanya pula yang meninggal dunia.
Ternyata Rais Yatim melakukan kesilapan besar dalam menangani isu ini dan jangan terkejut jika selepas ini terdapat ramai rakyat akan mengikut jejak pemuda biadap dari Negeri Sembilan ini dengan menghina sultan dan raja melayu kerana mereka percaya pasti akan ada menteri yang akan lembik leher seolah olah seperti orang mati pucuk dengan pantas menerima maaf dan melupakan sikap kurang ajar kepada kepada institusi berraja di negara ini.
Jika selepas ini ada segolongan rakyat bertindak biadap, jangan salahkan orang lain tapi salahkan Rais Yatim kerana beliaulah yang mengeluarkan kenyataan tiga suku, tidak sensitif dan tidak konsisten.

No comments: