Friday, November 13, 2009

Muslihat DAP menggadai kedaulatan negara

DAP kecewa kerajaan tak jual pasir ke Singapura

Selang beberapa waktu selepas timbulnya isu Ronnie Liu yang dikatakan pernah menjadi penyokong kepada pergerakan PKM (Parti Komunis Malaya), kali ini timbulnya isu yang tidak kurang hangat. Isu ini ditimbulkan oleh wakil DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham (gambar paling atas).

Sungguh mengejutkan tapi bukannya sesuatu yang patut dihairan dengan sikap wakil DAP ini. Mengejutkan kerana kita tidak dapat bayangkan bagaimana tahap pemikiran wakil DAP ini yang menyatakan kekecewaan ekoran keputusan kerajaan enggan menjual pasir kepada kerajaan Singapura dan sekaligus menolak situasi menang-menang (kononnya dengan menjual pasir, kejadian banjir tidak akan berlaku di Perak).

Atas alasan apa untuk mengatakan kita (Malaysia) akan menang dalam isu penjualan tanah ini?, yang mana jika kita menuruti permintaan Singapura dan agennya mereka (DAP) secara langsung kita akan menjerut diri sendiri. Singapura sememangnya terdesak dengan keperluan ini. Mereka memerlukan sebanyak mungkin pasir untuk menambak perairan mereka bagi mengatasi kekurangan flat ekoran ledakan populasi (warga asing yang diterima sebagai warganegara Singapura) selain ianya akan digunakan untuk menambak Selat Tebrau, sekaligus akan membuatkan laluan di Selat tidak lagi lebar dan dalam tetapi sempit serta cetek.

Bagaimanapun isu yang ditimbulkan oleh Datuk Ngeh Koo Ham ini bukanlah sesuatu yang patut dihairankan kerana satu masa dulu seorang lagi wakil DAP, Lim Kit Siang juga pernah menjual kepentingan negara dengan mendedahkan spesifikasi peluru berpandu milik TUDM kepada umum yang mana menyaksikan beliau telah dikenakan tindakan ISA. Modus operadi DAP sekarang tidak saling tumpah dengan desakan dan ugutan yang telah dilakukan oleh parti PAP sewaktu Singapura berada dalam Malaysia. Kali ini mereka (Singapura) mempunyai pelobi dan simpati dikalangan ahli politik pembangkang, DAP.

Jika negara tidak berhati hati pastinya kita akan terus kehilangan kedaulatan satu persatu. Belum pun negara menyaksikan pemerintahan barisan PR di peringkat Kerajaan Persekutuan, mereka dari parti DAP sudah berani mengetengahkan isu sensitif.

Singapura sejak sekian lama mengidam pasir sungai samada dari Malaysia ataupun Indonesia kerana kekurangan bahan tersebut bagi tujuan penambakan di laluan Selat Tebrau. Negara jiran ini tidak menggunakannya bagi penambakan dikawasan selatan pulau sebaliknya digunakan disebelah utara pulau yang sekaligus mendekatkan lagi jarak dan menyempitkan laluan kapal. Ternyata Singapura kini mempunyai agent bagi merealisasikan muslihatnya yang tersirat selama ini.

No comments: