Wednesday, November 11, 2009

Scorpene : Bahagian II

Scorpene (disebut Skor-pe-ni) dalam bahasa Perancis membawa maksud sejenis ikan yang bermain di batu karang di dasar lautan. Sifat semulajadi ikan ini yang sabar menunggu mangsa masuk ke perangkap dan membaham mangsa tanpa belas kasihan menjadi simbol kepada kapal selam (KD) Tuanku Abdul Rahman (Class Perdana Menteri).

Ramai pemerhati dan penganalisa tempatan mahupun antarabangsa menunjukkan minat sebaik sahaja Malaysia menyatakan hasrat untuk memiliki kapal selam bagi memperkuatkan armada Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM). Ramai yang mula membuat andaian tentang jenis kapal selam yang bakal diperolehi dan tidak kurang membuat spekulasi bahawa negara akan cenderung untuk memperolehi kapal selam dari Class Collin setelah kerajaan tidak menunjukkan minat untuk memperolehi kapal selam terpakai buatan Belanda yang di letakkan di salah sebuah pangkalan TLDM sejak sekian lama. Dan keputusan kerajaan untuk membeli kapla selam jenis Scorpene jelas mengejutkan banyak pihak dan ternyata keputusan ini menjadi buah mulut ramai orang terutamanya di negara jiran yang merasai tempias dan menuduh Malaysia cuba untuk memulakan perlumbaan senjata di rantau ASEAN.

Satu tuduhan yang dangkal dan melucukan kerana sedia maklum, negara jiran lain seperti Indonesia dan Singapura telah lama memiliki kapal selam sendiri. Indonesia mempunyai sejarah panjang pemilikan kapal selam dimana armada ni turut digerakkan dan membantu penyusupan anggota tentera TNI-AL sewaktu konfrantasi (KRI Pasopati). Manakala Singapura juga memiliki kapal selam untuk mengawasi laluan perkapalan yang menjadi nadi ekonomi negara tersebut. Ternyata keputusan TLDM untuk memiliki kapal selam telah menimbulkan kekalutan dalam perancangan keselamatan negara jiran terdekat. Ini kerana dengan pemillikan kapal selam ianya bakal memberikan impak yang besar dalam scenario perang bawah permukaan dan menjadi ancaman yang cukup kritikal kepada kapal permukaan seperti Fear Class milik Tentera Laut Singapura.

Kapal selam ini telah dibangunkan bersama oleh syarikat Perancis DCNS, sebelum itu dikenali sebagai DCN, dan syarikat Sepanyol, Navantia (Dulu dikenali sebagai Bazan, kemudian Izar). Kapal selam ini diaplikasi berdasarkan SSN dan SSBN Nuklear Perancis.




No comments: