Wednesday, September 15, 2010

SKMM : Aduhai Mana Satu Yang Betul Ni Datuk Seri?

SKMM ambil tindakan salah guna internet


2010/09/15

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) memberi amaran tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pihak yang menyalahgunakan perkhidmatan komunikasi sebagai platform untuk menggugat keharmonian dan sensitiviti masyarakat berbilang bangsa di negara ini.

SKMM berkata, pihaknya mengambil tindakan penguatkuasaan ke atas laman web, blog dan portal berita yang didapati melanggar peruntukan Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998.

Akta itu memperuntukkan kesalahan mengikut Seksyen 211 atau 233 berkaitan penyampaian kandungan yang sumbang, lucah, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk mengacau, mendera, mengugut atau mengganggu mana-mana orang atau orang lain.
Tindakan penguatkuasaan yang diambil termasuk mengeluarkan notis atau amaran, menyekat laman web atau blog mengikut Seksyen 263(2) dan memulakan siasatan berdasarkan peruntukan akta berkenaan,” kata SKMM dalam satu kenyataan, semalam. (Berita Harian - baca di sini).

Aduhai Rais Yatim, semalam cakap lain....hari ini lain pulak. Semalam Datuk Seri Dr. Rais Yatim canang satu Malaya yang SKMM tidak ada pakar forensik... selalunya bila kita kata tidak ada maksudnya memang langsung tidak wujud.

Jika SKMM ingin wujudkan satu pasukan pakar forensik komputer secara tak langsung bermaksud penubuhan pasukan itu akan memakan masa yang panjang sebelum pasukan tersebut benar benar mempunyai status beroperasi. Dan jika perkara ni benar bermakna penubuhan pasukan forensik komputer tidak akan berlaku dalam masa terdekat dan sekaligus memberi idea kepada penyangak komputer / internet untuk terus memainkan isu sensitif seperti perkauman dan agama.

Tapi hari ini Datuk Seri Dr. Rais Yatim bercakap dengan nada lain pula.."mengambil tindakan tegas". Sejauh mana ketegasan yang boleh diambil jika SKMM tidak mempunyai pakar forensik komputer dan mendapatkan balik artikel atau apa apa bahan yang telah dipadam dari pemacu cakera padat (hard disk)?.

Apakah pihak SKMM akan membuat "print screen"? terhadap mana mana laman blog atau laman sosial yang menyiarkan bahan yang mengganggu keharmonian dan sensitiviti masyarakat negara ini?.... jika lah pihak SKMM ada berfikir begini sudah pasti SKMM akan menjadi bahan ketawa orang ramai... kerana siapa saja boleh membuat salinan dan dengan kecanggihan perisian serta sedikit bakat pihak yang berminat boleh mengubah mana mana laman untuk mengenakan pihak yang lain... tapi harap harap SKMM tidak lah sebegitu naif. Tambahan pula dahulu Datuk Seri Dr. Rais Yatim pernah mengatakan SKMM akan dilengkapi dengan teknologi canggih bagi membanteras salah laku internet oleh orang awam... cuma semalam Datuk Seri Dr. Rais Yatim baru mendedahkan rupa rupanya teknologi canggih tersebut hanya menjadi bahan perhiasan kerana ketiadaan pakar forensik komputer.

Nak tergelak ada...kasihan pun ada. Tapi tak apa lah Datuk Seri setidak tidaknya ada juga usaha ke arah meningkatupaya SKMM dan mengawal salahlaku di kalangan pengguna internet negara ini. Cuma janganlah blog jalanan ditekan dan ditindas tapi laman sesawang atau blog individu pembangkang yang bertali arus memfitnah tidak diambil tindakan kerana tekanan dari sebelah pihak... seperti isu Namewee yang sudah senyap tidak kedengaran sejak anak haram itu mendapat sokongan dari DAP dan MCA. Alang alang mengambil tindakan biar adil... dan jangan jadi seperti KDN yang terus menerus menikus...sesekali saja bersuara, itu pun Timbalan Menteri yang keluarkan kenyataan... harapkan Menteri gaya saja yang gah mencium keris.

Tuesday, September 14, 2010

Rais Yatim : Melawak atau Merepek?
























Sebelum ini kita ada terbaca kenyataan Datuk Seri Dr. Rais Yatim bahawa SKMM (kerajaan) akan mengambil tindakan tegas terhadap mana mana pihak yang cuba menyebarkan fitnah dan hasutan melalui mediacetak dan media eletronik termasuk laman sosial seperti Facebook.

Namun setelah beberapa kecaman dan desakan dibuat oleh orang ramai termasuk blogger yang bencikan perkauman, SKMM masih gagal menjalankan tugas mereka.

Mengambil contoh penyebaran video klip yang menghina lagu Negaraku oleh anak haram Namewee beberapa tahun lalu. Kerajaan akhirnya berlembut memaafkan anak haram kurang hajar ini yang pada masa itu masih belajar di Taiwan.

Tapi malangnya sikap lembut kerajaan masih tidak dihargai oleh anak haram ini yang kemudiannya "menyerang" TNB gara-gara berlaku blackout di kawasan perumahannya sekaligus menunjukkan anak haram ini masih tidak serik dan tidak teragak agak melakukan sikap kurang hajar pada masa akan datang.

Dan buat kali ke tiga, anak haram kemudiannya "menyerang" peribadi Pengetua sebuah sekolah hanya berfaktakan kata kata sebelah pihak (pelajar bermasalah). Lebih biadap bila bukan sahaja pengetua sekolah yang dimaki tetapi juga umat Islam bila video klipnya juga menyentuh soal ibadah berpuasa umat Islam.

SKMM sekali lagi gagal menjalankan tugas.

Anak haram kemudiannya dipanggil untuk memberi keterangan dan hari ini kes kurang hajar dan biadap oleh anak haram tertutup senyap sunyi. Tanpa sebarang tindakan dikenakan. Tidak seperti tindakan terhadap pelajar kesenian yang membuat posting di dalam facebook. Jauh sekali untuk mengenakan tindakan seperti remaja yang membakar gereja.

Kenapa SKMM, KDN dan kerajaan bertindak berat sebelah?.

Adakah kerana SKMM dan pihak berwajib menerima tekanan dari parti komponen sehinggakan tidak berani mengambil keputusan serta mengenakan tindakan terhadap pesalah / penghasut?.

Atau SKMM mudah menjadi pemaaf bila anak haram itu mengatakan dia seorang yang cintakan keamanan, anti perkauman dan menyokong konsep 1Malaysia?

Dan inilah jawapan Datuk Seri Dr. Rais Yatim kenapa sebenarnya SKMM sukar mengambil tindakan

Kurang bukti punca SKMM gagal dakwa kes hasutan - Rais

14/09/2010 5:38pm

JELEBU 14 Sept — Kekurangan bukti dan ketiadaan pakar forensik komputer antara perkara yang menyebabkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) gagal membawa beberapa kes penghinaan dan hasutan yang berlaku dalam laman web ke mahkamah.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, soal pokok untuk pendakwaan ialah bukti yang kukuh dan mencukupi.

Apabila disiasat, kebanyakan bukti telah dipadamkan dan gagal dikesan, katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Aidilfitri di sini hari ini.

Oleh yang demikian, katanya langkah SMKM menubuhkan pasukan khas, antara lain adalah untuk mendalami ilmu forensik komputer yang mampu mendapatkan semula maklumat walaupun maklumat pada cakera keras komputer sudah dipadam.

"Dengan pengetahuan forensik komputer, maka kita lebih mudah untuk berhadapan dengan Facebook, Twitter dan cara mereka menggunakan sesuatu alamat di bawah laman web yang biasa,” katanya.(Utusan Malaysia - berita selanjutnya di sini)


Apa yang sebenarnya Datuk Seri Dr. Rais Yatim fikirkan selama ini?. Isu penghinaan dan perkauman dalam internet bukan perkara baru. Bukan sejak isu lagu "Negarakuku".

Tapi kata Datuk Seri Dr. Rais Yatim lagi

Semalam, Rais berkata SKMM telah menubuhkan satu pasukan khas untuk menyiasat aduan mengenai hasutan berbau perkauman yang banyak terdapat dalam internet serta laman rangkaian sosial seperti Facebook dan Twitter.

Nampaknya SKMM dan KDN sama lemah... gagal menangani masalah ini dari peringkat awal.

Adakah kerajaan hanya bergantung kepada SKMM.

Jika tidak silap rasanya sebelum ini kerajaan mempunyai satu badan yang dahulunya dikenali sebagai "NICER" yang mampu bertindak terhadap penyalahgunaan Internet.

Setidak tidaknya SKMM boleh mendapatkan pertolongan dari MyCERT.

MyCERT acts as an independent focal point for Malaysian hosts, which allows both local and international experts, incident response teams, vendors, clients and law enforcement agencies, to cooperate and conduct vital technical and remedial action at sites affected by computer security incidents. MyCERT's rapid response in analyzing problems and providing solutions can help the nation, organizations or companies to minimize damage from attacks and to prevent further unauthorized activity. New trends of security incidents may call for MyCERT to publish new advisories to further assist other organizations in mitigating and reducing damages. MyCERT has the capacity to advise and provide assistance to law enforcement agencies but the team do not undertake any policing role or regulatory position.
MyCERT services has been used by various agencies as a trusted intermediary in coordinating response with various parties, including Internet Service Provider, law enforcement agencies and international incident response teams.

Malahan MyCERT juga mempunyai perkhidmatan Cyber999 seperti yang paparkan dalam laman sesawang

Apakah SKMM langsung tidak bersedia atau terfikir langkah menangani masalah ini dari terus merebak menjadi barah di dalam masyarakat.

Adakah kerajaan langsung tidak mempunyai pakar komputer yang mampu menolong membanteras isu fitnah termasuk perkauman yang begitu bermahrajalela yang sering di mainkan oleh pihak politik pembangkang?.

Atau SKMM menganggap isu ini hanya bersifat sementara kemudiannya akan lenyap dan dilupakan seperti isu Namewee yang terus tenggelam dengan kes pembunuhan tragis Jutawan Kosmetik.

Jika beginilah caranya lebih baik Datuk Seri Dr. Rais Yatim meletak jawatan..bersama sama dengan Menteri KDN dan pastinya rakan-rakan blogger akan cuba untuk hadir di majlis perpisahan Datuk Seri untuk memeriahkan acara.

Mangsa Bukan Ahli Politik : Kenapa Wakil PAS Kurang Hajar Sangat?.

Kebodohan melampau Prof. PAS yang digelar Mr. Bean sini dan sini dan kenyataan Dr. Lalok Air Ketum di sini jelas menunjukkan pihak PAS sanggup menggunakan apa saja taktik kotor bagi kepentingan politik.

Apakah dua ekor wakil PAS ini tidak ada hati perut dan perasaan dengan sewenang wenangnya mengeluarkan kenyataan sebegitu rupa tanpa memikirkan kesedihan dan kesengsaraan yang ditanggung oleh ahli keluarga mangsa?.

Sah dua ekor binatang peliharaan PAS ini sama darjat, tidak berperikemanusiaan tak ubah seperti pembunuh itu sendiri. Tidak memikirkan kesedihan orang lain ketika menyambut kedatangan Syawal hanya kerana ingin memuaskan nafsu politik dengan menuduh pihak lain dan memutarbelit kes terbaru ini dengan kes lain yang tidak ada kaitna langsung.

Terlalu busuk hati, dengki dan pendendam - itulah sikap sebenar dua ekor binatang peliharaan PAS ini. Jika dua ekor binatang ini fikir mangsa bunuh adalah orang Islam sepertimana mereka sudah tentu mereka akan bersimpati dan tidak mungkin tergamak untuk mengeluarkan kenyataan sebegitu jahat.

Tapi inilah sikap dan nilai sebenar jatidiri binatang peliharaaan PAS. Jika perlakuan ganas mereka kita sering lihat dalam rangkaian demonstrasi dan protes, kali ini kita boleh saksi dan nilai bagaimana kerohanian yang mereka semai dalam diri mereka selama ini.

Seorang yang waras dan berhemah tinggi sudah tentu tidak akan sesekali mencerca pihak lain serta menjatuhkan maruah ahli keluarga mangsa dengan mengaitkan atau menyamakan kejadian yang dihadapi oleh mangsa dengan kejadian terdahulu (pembunuhan Altantuya).

Apa sebenarnya masalah yang dihadapi oleh dua ekor binatang ini?

Apakah mereka ada masalah peribadi dengan mangsa?, tidak puashati atau berdendam secara diam-diam atau pun juga cemburu dengan kekayaan yang dimiliki oleh mangsa?.

Mangsa seorang usahawan berjaya yang meniti ranjau kehidupan yang bukan mudah, akhbar ada menceritakan mangsa pernah menjadi seorang penoreh getah, membuat jualan langsung sebelum mencapai kesenangan seperti sekarang.

Apa yang paling penting mangsa bukanlah seorang ahli politik !! dan tidak terlibat dalam mana mana parti politik. Bukannya seperti suspek kes bunuh, terang terangan menjadi ahli politik seumur hidup dalam sebuah parti politik dan peguam bagi pertubuhan haram HINDRAF. seperti di laporkan oleh akhbar Utusan Malaysia.

Jadi kepada ahli bahalol parti politik PAS, berpada padalah bila berpolitik. Jangan jadi bebal dan bodoh bila berkata kata dan tolong hormati pihak lain.

Apakah mereka ini sudah lebih handal dari mahkamah, lebih tahu dari tuhan apa yang terjadi sehingga mudah menuduh dan menjatuhkan hukuman kepada orang lain.

Mungkin juga mereka ini jenis bersikap "peduli apa" dengan apa apa yang berlaku disekeliling.. yang membunuh bukan sanak saudara mereka dan yang dibunuh bukan ahli keluarga sendiri sebab itu mereka tidak langsung sensitif dengan perasaan orang lain.

Sungguh bahalol.

Monday, September 13, 2010

Ghairah Buat Liputan 3 di tahan

BANTING 13 Sept. – Dua jurukamera video dan seorang pemberita ditahan oleh anggota polis yang berkawal di Ladang Gadong, Tanjong Sepat, lokasi yang dipercayai menjadi tempat jutawan kosmetik, Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain dibunuh dan dibakar.

Mereka ialah jurukamera agensi berita Xin Hua, Lim Ling Fong; stringer NTV7, Mohd. Shahif Ibrahim; dan wartawan portal berita Malaysian Insider, Yow Hong Chieh.

Ketiga-tiga mereka ditahan kira-kira 4.15 petang tadi ketika cuba menyusup masuk ke ladang ayam, tempat di mana kesemua mangsa dipercayai dibunuh dan dibakar.


Ke mana nilai kewartawanan ketiga tiga makhluk ini?

Kerana ghairah membuat liputan, mereka sanggup menyusup masuk ke kawasan larangan - istilah "menyusup" yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia menggambarkan mereka masuk ke kawasan kejadian tanpa kebenaran oleh pihak berkuasa. (Utusan Malaysia - baca selanjutnya di sini).

Apakah mereka tidak fikir bahawa "kemungkinan" kehadiran mereka akan mencacatkan bahan bukti di tempat kejadian?. Selain mengganggu tugas polis dan apa yang sepatutnya dirahsiakan dari pengetahuan umum sehinggalah siasatan pihak polis selesai terlebih dahulu akan dihebahkan melalui akhbar dan siaran berita mereka?.

Ketika berita berkaitan hal ini disiarkan di Buletin Utama TV3, mereka yang ditahan kelihatan tersenyum sekaligus menunjukkan mereka sebenarnya tahu kawasan tersebut adalah kawasan larangan dan mereka tahu yang mereka telah melanggar arahan pihak polis tapi hanya kerana ingin mendapatkan bahan berita yang sensasi mereka sanggup mengenepikan segala-galanya.

Bawak bawaklah bersabar ketika buat liputan, sejak bila pula pihak polis tidak pernah berikan kerjasama kepada media?

Terima Kasih : Blog Mesin Taip Buruk







Terima kasih kepada blog Mesin Taip Buruk kerana mengingatkan kepada semua rakan blogger supaya tidak mengikut rentak rasis dan chauvanist serta tidak menjadikan kes kematian Datuk Sosilawati sebagai bahan politik.

Rata rata blog yang dilawati sejak semalam memapar kes pembunuhan kejam tersebut dan cerita hanya berkisar tentang nasib 4 mangsa pembunuhan...manakala suspek kejadian masih lagi menjadi tanda tanya.

Namun setelah terbongkar nama dan gambar suspek tersebut rata rata blog meluahkan rasa geram kerana suspek langsung tidak berperikemanusiaan...sikap binatang itu bukan dilakukan oleh penagih dadah tapi diketuai oleh 2 orang profesional - seorang peguam berpangkat Datuk dan adiknya seorang Doktor. Berkebetulan peguam ini bekas ahli Majlis Peguam yang sejak dulu dipandang sebagai Pro Pembangkang yang selama ini banyak melemparkan kata dusta, fitnah dan nista kepada kerajaan terutamanya kepada pihak polis yang menjalankan tugas menjaga keamanan negara tanpa mendapat sokongan padu dari pihak KDN.

Sejak kematian A. Kugan kemudian Beng Hock, pihak kerajaan khususnya PDRM dan SPRM telah dihina, fitnah secara membabi buta, membuta tuli tanpa usul periksa dan mereka yang membuat tuduhan ini samada berkepentingan politik atau ikut ikutan lebih awal menjatuhkan hukuman kepada pihak PDRM dan SPRM, selain menuduh pihak UMNO secara total terlibat dalam kes tersebut...

Jadi apakah salah bila kita menuduh kematian mangsa ini akibat buatan rakus, zalim dan kejam oleh bekas ahli Bar(ua) Council?.. bukan mempolitikkan kes tragis ni tapi sekadar menunjukkan kepada umum sikap segelintir ahli mereka yang berlindung dibawah Akta dan Hak Asasi Manusia..

Sejak bila pula Bar(ua) Council menjadi begitu naive dan seolah olah tidak pernah menuduh kerajaan berat sebelah dan perkauman dalam kes kes tertentu.

Jadi kepada ahli politik pembangkang dan khususnya yang berada dalam Bar(ua) Council, mereka perlu terima hakikat sekali sekala apa fitnah yang pernah mereka lakukan akan kena atas kepala mereka sendiri. Memang bukan keseluruhan ahli Majlis Peguam terlibat tapi setidak tidaknya bekas ahli mereka yang terlibat.. baru mereka tahu pahit maung bila terkena tempias perangai buruk rakan sendiri.

Kepada blog Mesin Taip Buruk, terima kasih atas peringatan tapi rasanya rakan blogger yang lain sudah sedia maklum tentang risiko yang ada. Mereka bukan mempolitikkan isu ini tapi sekadar meluahkan rasa geram dan marah.

Jika dahulu mereka kurang hajar dengan menuduh kerajaan dengan pelbagai fitnah dan panggilan...apa salahnya kita bertindak lebih kurang hajar biar mereka tahu langit tinggi rendah..cuma sekadar berpada pada.

Kes Sosilawati Dimanipulasi Oleh Dajjal.

Bukankah pukimak namanya jika benar bekas ahli Bar(ua) Council membunuh orang yang tak bersalah secara kejam. Memang benar Majlis Peguam tidak terlibat secara langsung tapi perlakuan bekas ahlinya ini menunjukkan sebahagiannya disertai oleh manusia yang ganas, kejam, tidak berhati perut, bersifat binatang.

Selama ini kita sering terbaca dalam akhbar bagaimana Majlis Peguam mengambil langkah mengadakan protes terhadap kerajaan bila sesuatu kaum di tuduh tertindas atau diperlaku secara salah oleh pihak polis tapi bila terjadi kes pembunuhan Datuk Sosilawati dan 3 mangsa yang lain, kita tunggu dan lihat apa pendirian mereka. Jika kes A.Kugan, pesalah yang meninggal dalam tahanan polis diarak sebegitu hebat oleh segolongan pihak peguam kononnya polis bertindak perkauman, kita lihat pula apakah mereka ini akan turut bersikap perkauman jika tidak mengeluarkan sebarang kenyataan dalam kes ini. Bukan sedikit yang mati dipukul, di bakar dan abu dibuang ke sungai... jelas pesalah bukan seorang pesakit mental tapi pembunuh bersiri yang merancang secara sistematik untuk menguasai hak orang lain secara salah.

Jika banduan A. Kugan dikatakan tidak bersalah, apakah bezanya dengan 4 orang mangsa dalam kes ini yang hanya ingin membuat dan menguruskan soal jual beli hartanah?. Setidak tidaknya 4 orang mangsa ini bukan dalam tahanan polis dan tidak melakukan sebarang kesalahan.

Jika pihak Majlis Peguam gagal mengutuk perbuatan bekas ahlinya (jika benar bekas ahli Majlis Peguam) maka sah mereka lebih perkauman dari pihak lain dan Majlis itu patut dibubarkan atau di ISAkan sahaja ahli-ahli mereka.

Identiti dan alamat bekas peguam ini ada dilaporkan di blog Hambali.

Lebih menyakitkan hati bila bahalol pukimak PAS mengaitkan kematian tragis Datuk Sosilawati dengan kes pembunuhan Altantuya.

Memang wajar Anak Bukit Gantang melenting seperti dilaporkan dalam blog Hambali.

Pukimak Pas ini mengaitkan kematian Sosilawati dan Altantuya melalui Twitter Dr. Lo' Lo yang mengatakan

" Sape yg bleh lupakn kmatian altanTuya.sy kaitkn sbb mrk adalh wnita spt sy. Mrk mati dbunuh kejam dbumi msia.apa yg politiknya? "- Maaf bagi saya, yang juga seorang wanita dan ibu serta tak berpehakpon ke mana mana faction, amatlah janggal untuk menyentuh kematian Allahyarham Dato Sosilawati dengan Altantuya tanpa ada tujuan lain disebaliknya"
  1. @AfiahHafiz Saya mnyebut sbb high profile case. Mmg byk kes pmbunuhan kejam, mcm2.stengah tu kita pn xde info.
  2. @AfiahHafiz Sape yg bleh lupakn kmatian altanTuya.sy kaitkn sbb mrk adalh wnita spt sy. Mrk mati dbunuh kejam dbumi msia.apa yg politiknya?
  3. Altantuya Sosilawati wnita cantik muda mati dbunuh kejam dbumi Msia.sorang dletup sorang dbakar.bunuh wati ada motif?Bunuh Tuya Xde motif?


Bukankah maha hebat pukimak Dajjal Pas ini berkata-kata?. Apa rasional mengaitkan kematian Datuk Sosilawati yang dibunuh secara kejam oleh peguam India bekas ahli Bar(ua) Council yang tamakkan harta dengan kes Altantuya.

Apakah pukimak PAS ini sudah ketandusan idea dan sakit otak sehingga semua kejadian yang berlaku ingin dikaitkan dengan hal lain yang tidak ada kena mengena antara satu sama lain.

Jika mereka ini lebih Islam dan alim dari orang lain mereka sepatutnya lebih banyak mendiamkan diri, menyedekahkan al-fatihah kepada mangsa pembunuhan kejam.

Jangan hanya fikir tudung engkau lebih labuh dari tudung orang lain dan serban engkau lebih besar dari bakul, haram jadah ini gembira bercakap dan menjatuhkan maruah kematian mangsa tanpa memikirkan sensitiviti keluarga mangsa yang terlibat.

Jika sudah sesat, jangan menyesatkan orang lain.

Friday, September 10, 2010

Khairy : Simbah Petrol Dalam Hubungan Dua Hala

Akhbar Utusan hari ini (Jumaat 10 September) memetik kenyataan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman sebagai berkata Khairy "mungkin" pandai tapi tidak bijak. Kenyataan Anifah dibuat selepas Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO mendesak kerajaan memanggil balik duta Malaysia ke Indonesia ekoran pencerobohan kali ke dua oleh penunjuk perasaan yang majoritinya di dalangi oleh kumpulan BENDERA.

Sememangnya Khairy seorang yang pandai bercakap tapi masih bodoh berfikir secara rasional. Khariy bijak dan berpendidikan tinggi tapi kerana emosi dan mungkin inginkan publisiti kerana namanya semakin tenggelam dalam banyak kes kes sensitif yang melanda negara telah mengeluarkan kenyataan seperti orang yang tidak berpelajaran.

Apakah Khairy benar benar lulus dari Oxford sehingga gagal berfikir secara rasional implikasi dari kenyataannya sebagai ketua pemuda UMNO?. Apakah Khairy sudah ketandusan idea dan terasa hilang kasih sayang dari perhatian media sehingakan sanggup mengeluarkan kenyataan begitu?.

Khairy perlu sedar bahawa kerajaan sentiasa menjaga dan cuba memperbaiki hubungan dua hala antara Malaysia - Indonesia. Wakil kerajaan dari kedua dua belah negara baru sahaja selesai bertemu untuk membincangkan isu bertindih yang boleh membawa kepada kekeruhan hubungan dua hala.

Kenyataan Khairy sebenarnya langsung tidak membantu kerajaan menangani masalah yang telah sedia ada. Khairy sepatutnya dan lebih baik berdiam diri dari mengeluarkan kenyataan "menunjuk" bijak dan mengajar pihak lain supaya terus mengikut telunjuknya.

Khairy perlu sedar Malaysia seboleh bolehnya membaiki hubungan dua hala dan negara di bawah pimpinan Najib sentiasa mengingatkan kerajaan Indonesia supaya menjaga kepentingan Malaysia di negara itu baik keselamatan rakyat Malaysia mahupun aset negara.

Najib juga walaupun mengamalkan diplomasi tapi masih dalam nada tegas terhadap Indonesia jauh lebih baik berbanding cara diplomasi bapa mertua Khairy sendiri.

Jadi Khairy perlu berdiam diri dan jangan mempergunakan jawatannya untuk mengajar pihak lain untuk mengeruhkan keadaan.

Anifah Aman selaku Menteri Luar telah banyak berusaha untuk membawa hubungan antara dua negara ke arah yang lebih baik setidak tidaknya setanding seperti Malaysia di bawah pemerintahan Tun Mahathir.

Ketika pemerintahan Tun Mahathir, seorang Panglima Tertinggi Angkatan Tentera Indonesia mengesahkan bahawa tidak ada satu perkara pun yang akan memisahkan hubungan baik dua hala negara... baik angkara negara jiran mahupun angkara tidak puashati rakyat Indonesia mahupun Malaysia. Sebaliknya Malaysia dn Indonesia akan terus bergantungan menolong antara satu sama lain sekiranya ada antara mereka yang ditimpa musibah.

Tapi malangnya semasa pemerintahan Tun Dol, hubungan ini mulai retak akibat cara diplomasi sengal yang di amalkan. Banyak fitnah dan cercaan terhadap negara dilemparkan oleh ahli politik negara ini yang berkepentingan melalui Indonesia. Dan Tun Dol sebagai PM tidak melakukan apa apa tapi lebih ke arah mendiamkan diri. Penyakit diplomasi berlebihan menular ke dalam KDN sehingga kini sekaligus menyaksikan lebih banyak fitnah, cercaan, provokasi terhadap kaum lain, agama dan Raja-Raja Melayu di biarkan tanpa apa apa tindakan oleh KDN sehingga menimbulkan rasa marah rakyat Malaysia terhadap media dan segelintir pihak di Indonesia.

Dan kini menantu Tun Dol pula mengambil alih peranan memburukkan lagi keadaan. Khairy walaupun lulusan Oxford tapi tidak bererti dia seorang yang bijak.

Seperti kata-kata mutiara "lebih baik berdiam diri dari bercakap sesuatu yang sia-sia".

Dan Khairy perlu merenung sejenak apakah dirinya sudah terlalu bagus untuk mengajar orang lain sedangkan Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO pun sudah banyak melakukan kerosakkan dalam masyarakat.

Kepada Khairy, sebelum mengeluarkan kenyataan - kencinglah dulu dalam tempurung dalam dan cermin diri sendiri.


Selamat Hari Raya Khairy.

Thursday, September 9, 2010

Salam Aidilfitri





Blog Airmata-Darah-Keringat


Ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada semua pembaca. Kepada warga angkatan bersenjata - Angkatan Tentera dan Polis DiRaja Malaysia, terima kash di atas pengorbanan anda. Kerana andalah rakyat Malaysia mampu mengerjakan ibadah dengan selamat dan selesa sepanjang bulan Ramadhan dan mampu menyambut Hari Raya dalam keadaan ceria serta harmoni. Sesungguhnya terlalu besar jasa dan pengorbanan yang anda semua telah lakukan kepada rakyat Malaysia tanpa meminta balasan dari mereka.

Kepada rakyat negara ini, sama samalah kita pupuk, jaga dan hargai keamanan yang kita kecapi selama ini. Jangan hanya kerana perbezaan idea politik dan pegangan agama - kita menidakkan hak orang lain seperti yang telah termaktub dan dipersetujui berdasarkan Perlembagaan Negara. Jangan jadikan keamanan negara pada tahun ini sebagai yang terakhir kerana kita semua perlu menjaganya demi kerukunan generasi akan datang.

Kepada pemimpin, lakukan yang terbaik untuk rakyat tanpa mengira idealogi - sekiranya anda tidak mampu melakukan tugas yang baik dari sekadar hanya berkata kata dan menabur janji kosong adalah lebih baik anda berundur dari terus menipu rakyat jelata.

Jadikan keberkatan bulan Ramadhan dan sinar kebahagiaan Syawal sebagai masa untuk bermaaf maafaan kerana kesilapan lalu serta hindari dari melakukan kesilapan yang sama di lain masa.

Blog airmata-darah-keringat akan bercuti untuk beberapa hari dan akan kembali membongkar kepincangan isu keselamatan negara pada minggu hadapan.


Salam Aidil Fitri buat semua.

Sejak bila SKMM lahir sebagai jantan?


KUALA LUMPUR 8 Sept. – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) diminta menutup operasi portal berita The Malaysian Insider kerana berita-berita yang disiarkan selama ini didakwa dilakukan secara semberono, tidak beretika dan berasaskan fakta.

Pada masa sama SKMM serta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) juga diminta menyiasat dan seterusnya mendedahkan pihak yang menjadi pembiaya portal berita itu.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar Ibrahim, Anuar Shaari (gambar) berkata, tindakan itu perlu bagi menghalang The Malaysian Insider daripada terus mempengaruhi rakyat dengan berita-berita yang tidak berasas.

“Apatah lagi timbul dakwaan mengenai hubungan antara Ketua Pegawai Eksekutifnya, Jahabar Sadiq dengan Kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) yang pasti boleh memberi kesan buruk kepada negara.

“Jahabar juga didakwa mempunyai hubungan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Kalimullah Hassan, Lim Guan Eng, Ketua Pegawai Eksekutif Metro TV di Indonesia, Surya Paloh dan penulis The Straits Times di Singapura, Riongkali,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.(Utusan Malaysia - baca selanjutnya di sini).



Kepada Anuar Shaari, usahlah berharap kepada SKMM kerana SKMM telah lama pupus. Katakanlah apa saja pada SKMM..buat lah bantahan ke atau demo depan pejabat SKMM...SKMM akan tetap begitu juga.. SKMM sudah lama menopaus.

Lihat sahaja berapa banyak laman web so-sial yang menghina isu kaum, agama dan Raja-raja Melayu tapi apa tindakan SKMM?.

Hasilnya hanya rakyat yang mencintai keamanan sahaja yang bising berdengung seperti lalat menghurung tahi tapi SKMM langsung tidak nampak peranannya di mata rakyat. Sama sifat seperti KDN.

Kalau bercakap pak menteri tidak kalah, maklumlah berpelajaran tinggi dalam bidang undang-undang dan banyak gunakan diplomasi biarpun kena maki dan kepala dipijak dengan kaki. Diplomasi zaman pemerintahan Tun Dol masih kuat di amalkan oleh SKMM.

Jika tidak masakan anak anjing yang dulu kurang hajar menghina lagu kebangsaan masih boleh lepas berkeliaran dan menyalak tuannya yang menjaganya selama ini... dan kini anak anjing masih lagi bebas walaupun selepas menghina penganut agama Islam, menghina amalan berpuasa atas dasar kononnya dia anti rasis dan penyokong amalan 1Malaysia.

Apakah Anuar Shaari masih belum sedar, SKMM hari ini seolah tidak ada peranan sekadar wujud atas kertas dan dalam sesawang. Berapa banyak dan pantas tindakan yang SKMM telah ambil bagi mencegah dan mematahkan anasir jahat yang cuna memainkan isu perkauman dan agama selama ini..rasanya blogger jalanan yang cintaikan suasana damai dan keharmonian Malaysia lebih mudah mengenal mana satu ancaman berbanding SKMM.

Blogger tidak bergaji lebih cepat melenting menyuarakan ketidakpuasan hati bila isu sensitif dipermainkan tapi SKMM gah pada nama....satu spesis dengan KDN.

Wednesday, September 8, 2010

KDN vs PDRM : Siapa Tipu Siapa

KDN nafi campur tangan urusan PDRM
2010/09/08

KUALA LUMPUR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini menafikan dakwaan Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan, mengenai wujudnya campur tangan pihak ketiga dalam usaha Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengawal ketenteraman awam dan menahan mereka yang menyalahi undang-undang.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam, berkata adakalanya syor dan perakuan PDRM (permintaan dan cadangan) tidak dipertimbangkan sepenuhnya dan ini seolah-olah boleh dipandang sebagai campur tangan di dalam urusan harian PDRM.

"Maka di dalam hal ini, urusan pengurusan perkhidmatan utama adalah tanggungjawab PDRM dan isu campurtangan di dalam perjalanan urusan PDRM oleh kementerian tidak wujud sama sekali," katanya di sini hari ini.(Berita Harian - baca di sini untuk berita lanjut).

Sungguh ajaib dan pelik bila isu yang dibangkitkan oleh Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan di salah tasir oleh wakil KDN - Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam. Apakah Datuk Seri Mahmood Adam ini cuba untuk menyelamatkan KDN dengan menggunakan "kepandaian" sendiri atau mendapat wahyu dari peringkat tertinggi supaya melakukan "taichi" dalam isu ini.

Jika di baca kenyataan Datuk Seri Mahmood Adam dalam akhbar tersebut, dua kesimpulan boleh dibuat samada Datuk Seri Mahmood Adam ni betul betul bodoh atau buat buat bodoh untuk melepaskan ketua, diri sendiri dan juga KDN?. Dan yang nyata Datuk Seri Mahmood Adam menjadi kambing hitam bagi pihak KDN setelah Menteri yang sepatutnya bertanggungjawab hanya lebih suka menjadi biawak hidup dalam KDN dan liabiliti kepada kerajaan - lebih banyak membisu dalam banyak perkara terutama isu sensitif yang mungkin akan memberi pukulan "smash" kepada maruah beliau jika bersuara dan sekali sekala memberikan amaran demi amaran tanpa tindakan susulan.

Apakah Datuk Seri Mahmood Adam tidak faham apa yang disuarakan oleh KPN?

KPN sahkan berusaha isi kekosongan pegawai

SHAH ALAM: Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berharap beliau tidak dipersalahkan oleh pelbagai pihak, termasuk dikatakan ‘tidak membuat kerja’ ketika menjawat jawatan itu kerana membiarkan berlaku kekosongan pelbagai jawatan penting dalam pasukan.

Katanya, beliau sudah menghantar senarai nama pegawai kanan polis kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) sejak November tahun lalu untuk dipertimbangkan bagi mengisi beberapa kekosongan jawatan dalam jabatan polis di seluruh negara.

“Saya pun tidak tahu kenapa kekosongan dalam pasukan polis tidak diisi walaupun kita sudah hantar senarai nama dan saya tidak mahu nanti ada yang salahkan saya dalam hal ini.

“Senarai nama dicadangkan itu dipersetujui bersama jawatankuasa pemilihan sebelum dihantar kepada KDN dan saya pun tidak tahu kenapa nama dicadang itu tidak dilantik,” katanya.(Berita Harian - baca di sini untuk berita lanjut)

Pertama Tan Sri Musa sebagai KPN, beliau lebih layak, berhak dan mengetahui apa yang terbaik untuk PDRM. Bukan mendapat jawatan melalui "kabel" yang banyak digunakan oleh sesetengah pihak tetapi lantikannya berdasarkan keupayaan dan pengalamannya di dalam pasukan PDRM sendiri. Adakah pihak KDN merasakan sebagai sebuah pihak tertinggi yang mengawal selia hal berkaitan keselamatan dalam negeri lebih berhak dan mengetahui apa yang terbaik dari KPN sendiri sementelah KPN sendiri seorang yang terkenal dengan sikap warak dan menolak kebendaan demi menjaga integriti pasukan PDRM agar kekal menjadi sebuah badan yang berhemah serta saksama kepada semua pihak?.

Sikap yang ditonjol dan diamalkan ini bukan sahaja mendapat penghormatan dari anggota polis tetapi juga dikagumi oleh para wartawan akhbar tempatan sendiri.

Malangnya KDN dibawah Menteri yang suka bercakap tentang NKRA pihak KDN dan gemar amaran tanpa tindakan gagal melihat kebolehan dan kehebatan yang jarang dimiliki oleh pihak PDRM. Di bawah pimpinan KPN, PDRM mengorak langkah mendahului pembaharuan baik dari segi perolehan teknologi dan kebajikan anggota tapi dipandang sepi oleh KDN yang mungkin beranggapan mereka mempunyai kuasa mutlak dalam setiap cadangan yang dibuat oleh PDRM.

Tapi apa yang penting, titik permulaan bagi menyuarakan rasa tidak senang dan puashati KPN adalah mengenai - langkah campurtangan KDN dalam setiap keputusan yang dibuat oleh PDRM.

KUALA LUMPUR 6 Sept. - Tan Sri Musa Hassan mengakui luahannya berhubung campur tangan pihak ketiga dalam tugasnya sebagai Ketua Polis Negara (KPN) sebelum ini, adalah merujuk kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN). Beliau berkata, campur tangan itu yang melibatkan pengeluaran sesuatu arahan tanpa pengetahuannya, tidak selari dengan arahan dan kawalannya sebagai KPN. "Saya tidak mahu ada pihak beri arahan salah. Arahan mesti dari polis, bukan dari orang luar.(Utusan Malaysia - baca di sini untuk berita lanjut)

Friday, September 3, 2010

BENDERA : Musuh Dalam Selimut

Demonstrasi dan provokasi yang berlaku terus menerus di hadapan kedutaan Malaysia sememangnya telah diduga oleh penulis bahawa terdapat tangan pihak ketiga yang mengapi apikannya supaya lebih marak.

Cuma tangan ghaib itu memang kepunyaan rakyat Malaysia atau dari negara jiran. Semasa protes dan demonstrasi berkaitan perairan Ambalat berlaku di Indonesia, penulis percaya terdapat tangan monyet dari negara jiran yang mau melihat hubungan diplomatik antara Malaysia - Indonesia merosot ke tahap terburuk.

Tapi kali ini, seperti dijangka oleh orang ramai bahawa tidak mungkin tangan ghaib itu datangnya dari Indonesia sekali pun mereka amat sensitif dengan isu yang melibatkan wilayah dan kedaulatan jika tidak ada orang yang sanggup membiayai demonstrasi secara berterusan termasuk pada hari negara kita menyambut Kemerdekaan.

Hari ini penulis terbaca artikel di akhbar Utusan di sini tentang dakwaan Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim terhadap CEO Malaysian Insider, Jahabar Sadiq yang mempunyai hubungan dengan pemimpin Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (BENDERA) Mustar Bona Ventura (Koordinasi BENDERA), Adian Napitulupu dan Serdi Semaun.

Samada dakwaan Datuk Seri Zahrain ini benar atau tidak, KDN perlu menyiasat dakwaan ini dan penulis beranggapan jika tidak ada asas sudah tentu tidak akan ada sesiapa yang berani membuat dakwaan melulu kerana risiko yang perlu dihadapi amat besar selain dari terpaksa menanggung saman malu di mahkamah kelak.

Ada pihak dari laman sesawang pro-pembangkang mendakwa hubungan Jahabar Sadiq dengan 3 pemimpin BENDERA adalah kebetulan kerana Jahabar dikatakan ada salur galur dari Indonesia tapi penulis berpendapat kebetulan tersebut amat meragukan...terlalu meragukan jika ianya benar benar berlaku.

Cuma apa yang penulis bimbangkan bukan hubungan antara Jahabar Sadiq dengan pemimpin BENDERA tapi fungsi dan keupayaan KDN setelah sekian lama berada di bawah seorang Menteri yang terlalu gemalai tingkahlaku dan terlalu diplomasi serta hanya suka memberikan amaran yang tak berkesudahan.

Musa Hassan Menteri Kementerian Dalam Negeri yang baru

Musa Hassan sebagai menteri bagi Kementerian Dalam Negeri yang baru?

Itu saranan salah seorang blogger Paneh Miang supaya khidmat cemerlang Tan Sri Musa Hassan di teruskan tapi bukan lagi sebagai ketua atau bos dalam pasukan polis tapi melalui perlantikan dalam KDN sendiri.

Pada penulis, saranan oleh Paneh Miang amat bernas sekali.

Sewajarnya khidmat cemerlang Musa Hassan diteruskan jika sekali pun tidak lagi bersama dengan pasukan PDRM. Dan penulis juga bersetuju jika kerajaan melantik Musa Hassan sebagai orang baru yang bertanggungjawab terus dengan keselamatan dalam negeri.

Sepanjang rekod Musa Hassan menerajui PDRM bukan sedikit kejayaan yang dicatatkan, bukan hanya kes jenayah yang melibatkan jenayah berat tetapi juga meliputi semua aspek jenayah dan penurunan kadar jenayah menunjukkan Musa Hassan dan anggota PDRM dari pelbagai peringkat memainkan peranan yang amat penting dan bersungguh sungguh bagi memastikan kesejahteraan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Dan sewajarnya jugalah kerajaan menukar status Datuk Seri Hishamuddin dari Menteri KDN ke jawatan lain yang lebih sesuai dengan perwatakannya yang agak lembut dan bersopan..mungkin juga beliau lebih sesuai menjadi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Dengan suasana politik, perkauman yang lebih tegang sekarang ini, kita memerlukan seorang rakyat yang lebih patriotik, lebih tegas dan garang, lebih berhemah dan low profile, lebih tindakan dari amaran.