Sunday, December 6, 2009

Isu Chin Peng Patut Ditutup














Sememangnya isu Chin Peng yang telah berlarutan selama beberapa bulan patut dikuburkan seperti mana saranan bekas Panglima Pemerintahan Medan Tentera Darat LT.JEN (B) DATUK SERI ZAINI MOHD SAID dalam akhbar Utusan Malaysia (gambar).

Tiada apa yang patut dibanggakan dan kasihankan dengan rayuan Chin Peng yang ingin balik ke Malaysia dan dikebumikan di sini apabila meninggal nanti. Kerajaan Malaysia pernah menawarkan pengampunan kepada Chin Peng sewaktu Perjanjian Baling satu masa dahulu tapi Chin Peng dengan angkuh menolak pelawaan Tunku Abdul Rahman sebaliknya menyifatkan pertemuan di Baling adalah gagal dan dengan angkuh mendakwa akan meneruskan penentangan bersenjata sehingga berjaya menubuhkan Kerajaan Komunis di Malaya.

Sikap sesetengah ahli politik yang cuba menjadi juara dan mencari publisiti murahan dengan menjaja rayuan Chin Peng boleh dianggap sebagai pengkhianat kepada negara. Ketika negara menghadapi keganasan komunis bukan sedikit rakyat yang merasai kezaliman mereka. Bukan hanya bangsa Cina dan India tetapi bangsa yang paling teruk menerima layanan jahat komunis adalah bangsa Melayu. Bangsa Melayu bukan sahaja yang tinggal di kampung tetapi juga di bandar menerima tekanan hidup dan kebiadapan komunis.

Pada peringkat awal pendudukan Jepun di Tanah Melayu, kaum Melayu menerima kehadiran mereka kerana beranggapan Jepun akan membebaskan Tanah Melayu lantaran slogan "Asia untuk Asia".

Parti komunis (PKM) merasa curiga dengan bantuan dan layanan yang diberikan kepada kaum Melayu oleh askar Jepun sedangkan PKM melihat Jepun sebagai penyembelih kepada kaum Cina di negara China dan di Tanah Melayu.

Tapi setelah tentera Jepun mulai melakukan terhadap kaum Melayu, sokongan kaum Melayu mulai beralih kepada pasukan British dan PKM termasuk memberikan sokongan kepada pasukan gerila Force 136.

Setelah penyerahan kuasa pihak Jepun kepada British, PKM dibawah Chin Peng mendesak British menyerahkan kuasa pemerintahan Tanah Melayu kepada mereka bagaimanapun telah ditolak sekaligus menyaksikan PKM berundur ke hutan dan mengisytihar peperangan terhadap British.

Kaum Melayu yang masih berada dalam keadaan lemah melalui Tunku Abdul Rahman berjaya mendapatkan kemerdekaan daripada British dan ianya menaikkan kemarahan PKM dan bermula dari episod inilah PKM terus melakukan kekejaman terhadap rakyat yang majoritinya adalah kaum Melayu. Malahan kekejaman PKM tidak terhad sebaliknya turut berlaku pada kaum Cina yang cintakan keamanan. Tiada kaum yang tidak terlibat kerana jika di Semenanjung, rakyat dibunuh oleh PKM manakala di Sabah dan Sarawak, mereka dibunuh oleh PKKU (Parti Komunis Kalimantan Utara).

Komunis yang dipimpin oleh Chin Peng telah melakukan banyak kekejaman dan berdosa kepada rakyat negara ini. Bukan hanya kepada keluarga dan anggota pasukan tentera serta polis tetapi juga terhadap orang awam. Kemuncak kezaliman komunis apabila menyerang dan membunuh anggota polis serta anggota keluarga merea dalam peristiwa Bukit Kepong pada 23 Februari 1950.

Mereka yang terbunuh dalam pertempuran

Anggota Polis
  1. Sarjan Jamil Mohd Shah (KPB Bukit Kepong)
  2. Koperal Mohd Yassin Haji Wahab (T/KPB Bukit Kepong)
  3. Lans Koperal Jidin Omar
  4. Konstabel Hassan Osman
  5. Konstabel Hamzah Ahmad
  6. Konstabel Jaafar Hassan
  7. Konstabel Muhamad Jaafar
  8. Konstabel Marin Ibrahim Adam
  9. Konstabel Abu Mohd Ali
  10. Konstabel Abu Kadir Jusoh
  11. Konstabel Marin Awang Ali
  12. Konstabel Marin Basiron Adam
  13. Konstabel Tambahan Mohd Top Lazim
  14. Konstabel Tambahan Jaafar Arshad
Polis Bantuan
  1. AP Samad Yatim
  2. AP Mahmood Saat
  3. AP Ali Akop
  4. AP Othman Yahya
Keluarga Anggota
  1. Allahyarhammah Fatimah Yaaba - isteri kepada Konstabel Marin Abu Bakar Daud
  2. Hassan Abu Bakar - anak lelaki kepada Konstabel Marin Abu Bakar Daud
  3. Allahyarhammah Saadiah - isteri kepada Konstabel Abu Mohd Ali
  4. Allahyarhammah Simah Abu - anak kepada Konstabal Abu Mohd Ali
Anggota Polis Bantuan (AP) dan Pengawal Kampung yang terkorban dalam pertempuran diluar balai polis
  1. AP Redzuan Alias
  2. Embong Lazim
  3. Mendiang Koh Ah Cheng














Sikap sesetengah rakyat dan ahli politik yang cuba menjadikan rayuan "Penyembelih Rakyat" Chin Peng sebagai satu isu tidakan yang amat tidak bermoral. Mereka ini hanya tahu menggunakan perkara sensitif demi kelangsungan nafsu politik dan jauh sekali untuk merasa sedih dan hormat dengan pengorbanan anggota tentera yang terbunuh mahupun cedera. Atas sikap mereka inilah mereka patut digelar sebagai "Celaka Perosak Negara".

No comments: