Saturday, December 5, 2009

PM enggan jumpa Chin Peng

LANGKAWI 2 Dis. - Bekas Setiausaha Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng boleh melupakan hasratnya untuk berjumpa dengan Datuk Seri Najib Tun Razak di selatan Thailand ketika Perdana Menteri dijadual mengadakan lawatan ke wilayah itu 7 Disember ini.

Menurut Perdana Menteri, pertemuan antara beliau dengan bekas pemimpin komunis itu yang kini tinggal di Thailand tidak perlu diadakan.

"Tidak perlu berjumpa," katanya ketika ditanya tentang hasrat Chin Peng yang mahu berjumpa dengannya bagi menyampaikan hasrat untuk pulang ke negara ini.

Najib berkata demikian pada sidang akhbar selepas melakukan lawatan ke Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC) iaitu tempat berlangsungnya Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2009 di sini hari ini.(berita lanjut).

-------------------------------------------------------------------------------------------------


Chin Peng kini boleh melupakan hasratnya untk bertemu dengan PM bagi menyatakan hasrat untuk pulang ke Malaysia. Tindakan dan ketegasan PM dalam hal ini amat dialu alukan dan sememangnya merupakan satu tindakan yang wajar. Kita tidak seharusnya tunduk dengan permintaan individu yang telah banyak melakukan kezaliman, keganasan sehingga menyebabkan beribu ribu rakyat Malaysia terbunuh. Malahan kita juga tidak perlu tunduk dengan tekanan dari penyokong "penyembelih rakyat" seperti sesetengah ahli politik.

Chin Peng dan para penyokongnya harus sedar jika beliau benar benar insaf tindakan ganas yang telah dilakukan sewaktu zaman insurgensi, sejak awal Perjanjian Hadyai 1989 beliau telah memohon maaf dan seterusnya memohon balik ke Malaysia, menyatakan rasa taatsetia pada Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agong. Tapi sebaliknya Chin Peng tidak pernah merasa kesal dengan kekejaman yang beliau pernah lakukan dengan sepenuh hati dan hasratnya untuk kembali ke negara ini hanya untuk memenuhi 2 permintaan. Sebaliknya ketika ditanya mengenai perasaannya ekoran ramai rakyat negara ini terbunuh, Chin Peng lebih senang mengatakan anggota komunis dibawah pimpinannya juga ramai mati dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan, sekaligus mencerminkan bagaimana mentaliti sebenar Chin Peng sedangkan anggota tentera kita tidak pernah meminta berlaku peperangan tetapi komunis terlebih dahulu memulakannya dan menyebabkan anggota pasukan keselamatan kita tidak mempunyai pilihan lain dari memerangi anggota komunis dari terus mengganas.

Pertama, permintaan peribadi untuk ditanam disebelah kubur bapanya apabila mati kelak. Kedua, memenuhi permintaan sebahagian ahli politik bagi memenuhi agenda tersirat mereka.

Kita semua berharap semasa kunjungan PM ke Selatan Thai nanti, Chin Peng dan orang perantaraanya akan menggunakan peluang ini untuk berjumpa dengan PM secara tidak formal yang sekaligus akan membuka peluang kepada golongan opportunis untuk menggunakan isu ini pada masa akan datang.

Sewajarnya para pegawai Datuk Seri Najib memantau keadaan ini dan mengambil apa juga usaha bagi menghalang Chin Peng atau sesiapa sahaja yang berkepentingan dalam hal ini dari mendekati PM sewaktu berada di sana.

No comments: