Thursday, December 24, 2009

Menteri Pertahanan bermulut tempayan ??

Panas isu kali ini. Cukup panas. Lebih panas dari dua isu minggu lepas...
  • Duta Malaysia dipanggil pulang kerana bantah sekatan terhadap Iran.
  • Terbongkar rahsia penjualan senjata api kepada negara Sierra Lione.
Isu kehilangan enjin pesawat pejuang dan pemintas F-5E ni makin menjadi makin panas bila ditambahkan lagi dengan kenyataan dari Menteri Pertahanan yang bermulut tempayan - Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi

Memang benar rakyat perlu tahu sesuatu perkara sebagaimana kenyataan Ghani Patail tapi tidakkah Ghani Patail dan Zahid Hamidi ni faham yang isu ini melibatkan soal keselamatan, aspek pertahanan, moral anggota ATM selain aspek lain?.

Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi yang memegang jawatan Menteri Pertahanan mungkin ingin menunjukkan sikap telus, keterbukaannya pada rakyat tapi sebaliknya sikap beliau inilah makin mengeruhkan keadaan. Semakin besar mulutnya terbuka makin dibenci oleh ramai pemerhati ketenteraan. Ini belum dikira kenyataannya yang tidak konsisten. Kini ATM bukan sahaja perlu memberi kerjasama dan menyelesaikan kekusutan kerana kecurian aset tetapi terpaksa menerima ejekan sesetengah rakyat yang sememangnya tidak pernah mengambil endah soal pertahanan negara selain sentiasa menjadikan sesuatu isu sebagai bahan untuk dipolitikkan.

Samada kehilangan ini sememangnya hilang kerana dicuri atau pun ianya sebagai satu cerita untuk menutup lubang yang sudah dihidu oleh pihak luar terutamanya Amerika kerana melakukan penjualan melampaui sekatan kepada negara luar (ramai mencurigai Venezuela atau Iran terlibat dalan isu ini).

Tidak kira samada ianya benar-benar kecurian atau hanya cerita semata mata bagi menutup motif lain, kenyataan Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi langsung tidak membantu. Kini hampir saban hari, pihak tentera menjadi ejekan dan momokan oleh rakyat yang tidak tahu bersyukur dan pantas meletakkan kelemahan ini atas bahu semua anggota ATM sedangkan ianya hanya dilakukan oleh beberapa individu sahaja. TAHNIAH Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi.

Malahan penulis juga tidak terlepas menerima kecaman yang kurang menyenangkan seolah olah perkara ini sudah menjadi lumrah dalam tentera walaupun ianya hanya baru pertama kali berlaku.

Sebagai Menteri Pertahanan, beliau sepatutnya meletakkan perkara atau isu ini sebagai kepentingan negara diperingkat paling atas dan meminta pihak polis menjalankan siasatan tanpa mengusutkan lagi keadaan dengan kenyataan merepek, tidak konsisten dan sekaligus tidak mencerminkan kesungguhan beliau mempertahankan nilai kerahsiaan terhadap aspek kelemahan keselamatan negara.





Avionik F-5E turut hilang – Zahid

KUALA LUMPUR 22 Dis. – Selain dua enjin pesawat F-5E, beberapa peralatan lain didapati turut hilang daripada inventori Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam kejadian dua tahun lalu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika mendedahkan perkara itu berkata, peralatan itu termasuk alat ganti pada sistem avionik pesawat berkenaan.

“Selain dua enjin itu, ada peralatan berkaitan yang turut hilang dalam kelompok (range) sama, avionik,” katanya tanpa mengulas lanjut.(baca disini)


No comments: