Sunday, December 27, 2009

VOA (Visa On Arrival) : Antara Ekonomi dan Keselamatan, Mana Lebih Penting

Sejak memperkenalkan VOA kepada pelancong luar khususnya dari China, India serta beberapa negara lain, penulis telah melihat banyak penyelewengan telah dilakukan oleh pemegang VOA. Antara yang paling terbaru apabila pemberian VOA kepada warganegara Bangladesh telah ditarik balik.

Secara dasarnya VOA ini diperkenalkan untuk menarik jumlah pelancong luar dan sekaligus merangsangkan pendapatan ekonomi negara tapi penulis melihat sebaliknya. Nilai pendapatan yang dijana dari hasil pelancongan tidak setimpal dengan beban untuk mengekang kebanjiran pendatang warga asing. Jumlah kemasukan pendatang asing cukup merisaukan. Selama ini kita disogokkan dengan paparan serta laporan dari media eletronik tentang warga asing yang bersantai di KL. Tapi realitinya masih ramai warga asing yang berada diceruk bandar, pinggir hutan termasuk dikawasan luarbandar. Kebanyakkan warga asing yang menggunakan waktu cuti umum untuk berpelesean di ibukota adalah warga asing yang mempunyai dokumen sah. Justeru mereka tidak takut untuk keluar dari rumah kongsi dan meraikan hari cuti bersama dengan rakan yang lain. Tapi bagaimana pula dengan warga asing yang masuk secara tidak sah?. Termasuk mereka yang menyalahgunakan VOA.

Rata rata pelancong yang menyalahgunakan VOA adalah warga China. Mereka datang sebagai pelancong dan kemudiannya bekerja sebagai pelacur. Seterusnya mereka ini akan bercampur dengan warga Cina tempatan yang sekaligus memberikan tekanan kepada pihak berkuasa untuk menangkap mereka. Mereka ini mempergunakan kelebihan yang ada. Rupa paras mereka sepertimana Cina tempatan sedikit sebanyak akan mengelirukan pihak berkuasa. Malahan mereka juga seperti kaum Cina warga tempatan, dengan berkebolehan bercakap bahasa Melayu secara lebih kurang sudah cukup untuk menutup kesangsian pihak berkuasa dengan status sebenar mereka. Ini kerana masih rata warga Cina Malaysia yang kurang fasih bercakap dalam bahasa Melayu. Ini belum diambil kira dengan penyalahgunaan visa pelajar oleh warga Afrika.

Selalunya pihak berkenaan mendiamkan diri sehinggalah bila isu dibangkitkan dalam akhbar atau tv, barulah mereka akan kelam kabut mengadakan operasi. Seorang pegawai tinggi polis pernah menyuarakan rasa bimbang dengan kehadiran warga asing di ibukota. Itu baru di ibukota !! Belum mengambil statistik keseluruhan warga asing di seluruh Semenanjung.

Apakah kita sanggup menggadai keselamatan negara semata mata
kerana kita memburu hasil yang dijana melalui pelancongan?. YB Datuk Wira Abu Seman Bin Hj Yusop sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan bahawa kita tidak perlu berasa panik dengan kehadiran warga asing yang menggunakan VOA. Penulis tidak pasti samada kenyataan itu bersifat jujur atau hanya untuk menyedapkan hati orang lain. Tapi apa yang penulis pasti, negara kita mempunyai jumlah penguatkuasa yang terbtas jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan warga asing. Apakah kita mampu mengadakan operasi yang berterusan kerana penulis telah melihat trend kita menjalankan penguatkuasaan hanya apabila berlaku sesuatu isu dan keadaan akan kembali normal bila tidak ada siapa yang menyentuh perkara itu lagi.

Sampai bila kita harus memperjudikan keselamatan dan keharmonian warga tempatan dengan pengeluaran VOA?. Apakah kita menunggu sehingga berlaku ledakan populasi? rusuhan secara besar besaran oleh warga asing?

Penulis cukup meluat dengan sikap sesetengah dari kita kerana kita hanya sedar diri bila keadaan sudah terlewat.

No comments: