Monday, December 28, 2009

Syarikat penyelenggara salah guna aset tentera

KUALA LUMPUR: Beberapa syarikat penyelenggara pesawat tentera didakwa mudah menggunakan sesebuah pangkalan tentera atau pangkalan udara, selain tidak perlu mempunyai permit tertentu dan membuat pengisytiharan kastam terhadap sesuatu peralatan ketenteraan yang dibawa keluar atau masuk ke negara ini.

Sumber memberitahu Berita Harian, setiap komponen dan alat ganti dibawa keluar atau masuk oleh syarikat terbabit biasanya berstatus 'unrestricted clearance' kerana membabitkan peralatan ketenteraan.

"Mengikut prosedur, kelengkapan tentera tidak perlu diisytiharkan dan diklasifikasikan sebagai maklumat sulit. Malah, proses keluar masuk semua peralatan itu tidak akan melalui pemeriksaan ketat kerana kelebihan status 'unrestricted clearance' dimilikinya.

"Lagipun, siapa yang mahu periksa jika syarikat proses keluar masuk barangan itu dibuat melalui pangkalan udara tentera. Dengan semua kemudahan itu, kemungkinan pembabitan syarikat penyelenggara dalam kehilangan enjin jet berkenaan memang ada," katanya.

Berita Harian sebelum ini membongkar kehilangan dua enjin pesawat tempur milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Pangkalan Udara Kuala Lumpur dan Skuadron Ke-12 Scorpion Butterworth, dipercayai didalangi petugas syarikat penyelenggara dengan bantuan orang dalam TUDM.

Kehilangan enjin GE J85 21-A itu, masing-masing pada 26 Jun dan 1 November 2007, menarik tumpuan umum kerana kes terbongkar selepas dua tahun 'disembunyikan', malah turut dianggap penyelewengan terbesar dalam sejarah ketenteraan, selain mendedahkan pelbagai kelemahan dalam Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM). (berita lanjut).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Kita semua mengalu alukan pembongkaran berita kecurian ini oleh akhbar-akhbar utama tapi sejak semalam semua diminta berhenti mengeluarkan kenyataan dan laporan semasa siasatan masih dijalankan tapi hari ini masih ada akhbar yang membuat laporan secara terperinci mendahului siasatan. Penulis memetik laporan berita dari akhbar Berita Harian di mana pada satu perenggan akhbar tersebut melaporkan berita tersebut datangnya dari sumber dengan tidak menerangkannya secara jelas siapa individu yang dimaksudkan.

Apa motif akhbar Berita Harian?. Adakah laporan ini dibuat secara jujur? Penulis melihat dari persepsi lain. Jujur tapi seolah masih bermotif. Apa yang mahu dilaporkan kepada pembaca oleh akhbar ini? Tentang kepincangan yang berlaku dalam proses kemasukan barangan ketenteraan secara sulit? tanpa siasatan kastam?. Atau siapa yang sebenarnya patut dipertanggungjawabkan dengan prosedur kemasukan peralatan cara begini?. Kambing hitam? Atau Perdana Menteri Datuk Seri Najib atas kapasitinya sebagai Menteri Pertahanan sebelum ini?.

Apakah akhbar Berita Harian akan terus mensensasikan berita ini disebalik permintaan untuk semua yang terlibat berhenti bercakap sementara siasatan berlangsung?. Penulis juga ada membaca akhbar lain tapi penulis melihat ada satu kelainan pada akhbar ini dalam menyampaikan insiden tersebut.

Apakah dengan kenyataan "sumber" tersebut kepada akhbar Berita Harian bermakna akhbar ini ingin pembaca mempercayai apa yang sebenarnya berlaku. Ia mungkin benar tapi ia mungkin tidak benar sepenuhnya. Mungkinkah hanya dengan memetik informer sebagai "sumber" ianya sudah cukup kuat untuk dijadikan bahan cerita dan peribadi sumber tidak perlu didedahkan kepada umum atas dasar kerahsiaan. Bagaimana pula jika sumber ingin menjadikan insiden ini untuk memburukkan lagi keadaan?

Apakah akhbar masih belum puashati dengan "damage" yang telah berlaku kepada TUDM?. Penulis tidak hairan jika yang menulis berita sensasi dengan cerita cerita murahan sebegini datangnya dari akhbar akhbar tabloid atau pojok. Akhbar yang menjadi lidah rasmi sesuatu pergerakan atau pegangan parti kerana sudah menjadi lumrah kepada akhbar tersebut untuk mempolitikkan semua hal yang difikir akan mendatangkan keuntungan secara mudah kerana rakyat di luarbandar kurang mengerti secara jelas apa yang sebenarnya berlaku.

Saranan penulis, cukup dan hentikanlah buat sementara dari terus menerbitkan teori, andaian atau ramalan yang bermain di benak. Ini kerana setiap berita yang dikeluarkan tidak membantu siasatan tapi mungkin akan mengeruhkan lagi keadaan dengan timbulnya berbagai kemungkinan yang tidak sepatutnya berlaku. Sekurang kurangnya hentikan laporan tentang perkara ini buat sementara waktu dan akhbar akhbar utama masih boleh terus melapor selepas hasil siasatan didedahkan... tulis lah hingga puashati dan berdarah mata kerana berjaga malam mencurah idea.

No comments: