Thursday, December 24, 2009

Misteri Kehilangan Enjin dan Peralatan Avionik F-5E












Foto :
Pesawat pemintas F-5E yang diubahsuai kepada versi peninjau lengkap dengan kamera berkuasa tinggi



Syarikat beli enjin pesawat F-5E dikenal pasti

KUALA LUMPUR 22 Dis. - Sebuah syarikat di negara ini dikenal pasti terlibat dalam urusan pembelian dua enjin pesawat F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang dilaporkan hilang pada 2007.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, syarikat berkenaan bagaimanapun tidak pernah mendapat projek ataupun menyertai tender yang ditawarkan oleh kementeriannya.(berita selanjutnya)



F-5E: Peguam Negara jamin siasatan penuh

NEW DELHI 23 Dis. - Sambil menyifatkan kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E sebagai 'perkara serius', Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail hari ini memberi jaminan pejabat beliau akan berusaha habis-habisan bagi menyelesaikan kes itu.

"Ini perkara serius. Setahu saya, ia melibatkan dua enjin dan apa yang lebih teruk lagi ialah kehilangan itu hanya diketahui kira-kira setahun kemudian. Saya mahu siasatan penuh dibuat. Saya berpendapat orang ramai berhak mengetahuinya," kata beliau.(berita selanjutnya)



-------------------------------------------------------------------------------------------------


Ajaib, Mustahil dan penuh dengan misteri. Itu yang dapat disimpulkan tentang apa yang berlaku kepada 2 enjin dan peralatan avionik pesawat pemintas TUDM, F-5E keluaran Northrop.

Yang menjadi ajaib ialah bagaimana enjin itu mampu melepasi kawalan keselamatan ketat pihak TUDM, segala dokumen yang berkaitan juga turut hilang tanpa disedari oleh mana mana pihak termasuk pihak risikan ATM.

Apa yang mustahil ialah kecurian (mengikut laporan akhbar) dilakukan oleh anggota berpangkat rendah. Tanpa penglibatan oleh mana mana pegawai. Satu yang agak mustahil kerana enjin tersebut telah pun dihantar keluar negara, sukar untuk mempercayai anggota berpangkat rendah mempunyai rangkaian kenalan sebegitu luas.

Lebih menjadi misteri, perkara ni berlaku selepas beberapa insiden lain dan mampu melepasi tahap keselamatan ketat. Hanya seminggu selepas pihak Amerika memberi tekanan kepada kerajaan Malaysia kerana membiarkan sebuah syarikat tempatan menjualkan senjata api (small firearms) kepada Sierra Lione, negara yang dikenakan sekatan oleh pihak Amerika, tanpa sebarang petunjuk - pihak akhbar mula mendedahkan isu TUDM kecurian enjin dengan disokong oleh kenyataan Menteri Pertahanan.

Rata-rata akhbar melaporkan kehilangan ini akibat dicuri oleh pihak anggota bawahan tapi perkara ini dilihat sebaliknya oleh ramai pemerhati. Ramai mengandaikan kehilangan ini seolah dirancang secara rapi dengan motif tertentu dan kecurian hanyalah sebagai satu helah menutup cerita sebenar. Ini dikuatkan lagi destinasi enjin tersebut "dijual". Laluan ke Amerika Latin atau Asia Tengah ini sebenarnya telah menyakinkan ramai pemerhati termasuk dari negara jiran bahawa insiden kecurian adalah satu cerita rekaan. Malahan mereka juga agak sukar mempercayai pihak ATM gagal mengawasi aset penting... sesuatu diluar kebiasaan.

No comments: