Tuesday, December 4, 2007

Serangan Udara Ganti Pertunjukkan Terjunan Para




LANGKAWI 3 Dis. – Upacara pembukaan sempena pelancaran Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2007 esok tidak akan melibatkan penerjunan anggota 10 Briged Para ekoran cuaca tidak menentu dan angin kencang, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

_______________________________________


Perubahan pertunjukan pembukaan bagi acara LIMA 2007 yang sepatutnya dilakukan 10 Briged Para diganti dengan demonstrasi serangan udara oleh asset TUDM amat dialu alukan. Walaupun kebanyakkan peminat ternanti nantikan pertunjukkan oleh pasukan PAC (Pasukan Atur Cepat, 10 Briged Para), kita tidak mampu untuk terus menerima berita kemalangan yang berterusan ekoran keadaan cuaca dan tiupan angin yang tidak menentu di Langkawi sekarang.

Kematian 3 anggota Para (2 anggota wanita - 1 dari unit renjer dan seorang anggota lelaki yang dipercayai dari unit GGK) merupakan satu kehilangan besar kepada negara. Walaupun begitu, sebelum demonstrasi serangan udara bermula, acara penerjunan akan tetap dilakukan oleh 9 anggota yang menggunakan konsep freefall bagi mengelakkan kemalangan sekalipun tiupan angin pada kelajuan 8 knot. Adalah dipercayai kesembilan anggota tersebut merupakan dari unit PANDURA (Pandu Arah) yang akan menggunakan alat designator bagi mengunci sasaran kepada pesawat pejuang TUDM.

Walaupun perubahan dilakukan pada saat saat akhir, tarikan pembukaan acara LIMA 2007 pasti tidak akan terjejas kerana pada ketika ini juga sebahagian besar rakyat Malaysia sedang menantikan penampilan sulung pesawat pejuang antara yang tercanggih di dunia iaitu SU 30MKM.

Pesawat pejuang SU-30MKM merupakan pesawat pejuang-pemintas-pengebom atau lebih dikenali sebagai MRCA (Multi Role Combat Aircraft) yang mempunyai jarak penjelajahan sehingga 8000km yang mampu sampai ke bahagian utara Australia tanpa menggunakan tangki tambahan (external tank) selain dilengkapi dengan peluru berpandu tercanggih keluaran Russian RVV-AE juga dikenali sebagai "Amraamski" atau AA-12 Adder oleh pihak NATO yang menyamai kemampuan peluru berpandu AMRAAM 120C buatan Amerika Syarikat.

Penampilan SU-30MKM kali ini bukan sahaja ditunggu tunggu oleh rakyat negara ini tapi juga turut diikuti secara oleh rakyat negara jiran terutamanya rakyat Singapura. Singapura yang terkejut dengan pembelian pesawat Su-30MKM oleh Malaysia kemudiannya cuba menyaingi penguasaan pesawat pejuang dengan membeli 12 pesawat terbaru keluaran Amerika F-15Sg Strike Eagle (Sg singkatan kepada Singapura). Fenomena kiasu ini kemudiannya menyaksikan kepada pembelian tambahan pesawat dari jenis yang sama bagi melengkapi skuadron dan menggantikan penggunaan pesawat pemintas F-5E II.

Namun begitu kerancakan pembelian dan penantian ketibaan pesawat terbaru mereka dicacatkan dengan berita penggantungan bagi operasi tidak kritikal F-15 Strike Eagle milik Amerika Syarikat ekoran penemuan terbaru keretakan struktur yang membawa menyebabkan terhempasnya pesawat F-15C Missouri Air National Guard.

No comments: