Monday, December 3, 2007

Tindakan Terdesak HINDRAF

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=1203&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm

Hindraf ingin jumpa PM

KUALA LUMPUR 2 Dis. – Hindu Rights Action Force (Hindraf) memohon pertemuan dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi membincangkan masalah dan isu yang dihadapi masyarakat India.

“Kami yakin pada Pak Lah (Abdullah),” kata pemimpin Hindraf P. Uthayakumar kepada Bernama selepas menghadiri sembahyang khas di Kuil Batu Caves di sini hari ini.

Perdana Menteri berkata Jumaat lepas beliau sedia meneliti segala aduan yang ditimbulkan oleh rakyat sebagaimana beliau sentiasa mendengar mereka selama ini.

Abdullah menegaskan adalah menjadi tanggungjawab kerajaan mengatasi masalah rakyat.
Rakyat bagaimanapun, katanya, perlu bersabar oleh kerana sesetengah langkah penyelesaian mengambil masa untuk dilaksanakan.
– Bernama
_______________________________________

Kenyataan pemimpin HINDRAF untuk bertemu dengan PM bagi membincangkan hal berkaitan kaum India dan yakin dengan kemampuan Pak Lah tidak lebih dari satu usaha terdesak setelah tidak mendapat sambutan dari pihak parlimen negeri Tamil Nadu serta setelah dikecam secara luas oleh penduduk dari segenap peringkat, kaum mahupun agama.

Pemimpin HINDRAF ternyata tidak bertanggungjawab sama sekali kerana hanya menyatakan keinginan untuk bertemu PM setelah mereka bertindak merosakkan reputasi dan nama negara secara teruk sekali diperingkat dunia. Liputan yang diberikan oleh negara luar amat tidak disenangi oleh majoriti penduduk negara ini ekoran tuduhan keterlaluan pemimpin HINDRAF yang secara terang terangan dan menipu pihak luar kononnya Malaysia melakukan "pembersihan etnik" sepertimana yang dilakukan oleh pihak Serbia terhadap kaum Bosnia semata mata meraih kepentingan peribadi.

Negara sudahpun mempunyai berbagai saluran untuk menyuarakan keprihatinan sesebuah masyarakat. Masyarakat India boleh menyuarakan kebimbangan dan luahan mereka kepada parti MIC, PPP dan yang terbaru parti pimpinan Nallakarupan. Adakah dengan menyertai HINDRAF, segelintir kaum India fikir suara mereka akan didengar oleh pihak kerajaan apatah lagi meminta tuntutan tidak munasabah (US$ 3 trillion) dari kerajaan British atas alasan penghijrahan nenek moyang mereka dibuat tanpa persetujuan oleh dua dua pihak (British sebagai kuasa kolonial di India). Agak pelik bila tuntutan itu seolah olah generasi sekarang yang dipimpin oleh golongan HINDRAF mempunyai aksess kepada dokumen penghijrahan kaum India terdahulu.

Lebih memanaskan bila tuntutan HINDRAF terhadap pihak British dikaitkan dengan ketidakadilan kaum Melayu dan kerajaan terhadap mereka selama ini. Satu perkara yang tidak mempunyai hubungkait antara tuntutan 3 trillion mereka.

Golongan HINDRAF sepatutnya membuka mata kerana jika kerajaan mahupun kaum Melayu melakukan pembunuhan terhadap etnik India yang merupakan HANYA 8% dari jumlah keseluruhan penduduk negara ini, etnik India di negara ini sepatutnya sudah lama lenyap. Tapi keadaan adalah sebaliknya di mana masyarakat India hari ini masih bebas bergerak, bekerja dan melakukan apa sahaja yang diingini mengikut undang undang negara.

Jadi hasrat pemimpin HINDRAF untuk bertemu PM adalah satu tindakan yang hanya untuk menunjukkan kepada negara yang golongan mereka ini satu persatuan yang diiktiraf dan mereka boleh melakukan apa sahaja termasuk rusuhan dan kekerasan dan akhirnya hasrat mereka akan dituruti oleh PM.

Disebalik kemelut ini, sebagai pengajaran kerajaan sepatutnya bertindak lebih awal dan keras ke atas mana mana persatuan yang cuba merosakkan perpaduan dan kekacauan di negara ini. Beberapa orang pemimpin HINDRAF yang terlibat menjatuhkan maruah dan nama negara serta mengenepikan fungsi Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong sepatutnya ditarik taraf kerakyatan serta dihalau keluar dari negara ini dalam masa 48 jam. Kita percaya jika mereka merasakan ada negara lain yang boleh memberi peluang yang baik kepada mereka untuk meneruskan kehidupan, mereka patut diberi peluang untuk berbuat demikian secara paksa. Negara tidak boleh terus menerus menerima pergolakkan dalam negara yang seterusnya akan membawa kepada kekacauan antara kaum yang lebih serius. Pemimpin negara terdahulu begitu teliti membawa pembangunan dan kebaikan kepada rakyat demi keutuhan perpaduan semenjak 13 Mei 1969. Negara tidak lagi mampu menerima sebarang pergolakkan lagi jika ingin terus kehadapan sebagai negara maju.

Kerajaan juga perlu bertindak lebih keras dan bukannya hanya menunggu saat akhir untuk menghalang sebarang kekacauan. Pencegahan adalah lebih baik dalam faktor sebegini.

ISA juga patut diimplementasi secara cepat dan berkesan. Walaupun ISA mula digunapakai ketika zaman insurgensi (Komunis), ianya masih tetap relevan pada hari ini. Malahan negara maju seperti Amerika juga mempunyai akta yang hampir serupa selepas peristiwa 19/11.

Datuk Seri Abdullah sebagai PM juga perlu menunjukkan ketegasan yang keseriusan bagi menangani masalah sebegini apatah lagi beliau merupakan menteri kepada Kementerian Dalam Negeri. Inilah akibatnya jika terlebih berdiplomasi dan bersikap "tak-apa", yang akhirnya bumi binasa seperti iklan Jabatan Alam Sekitar.

No comments: