Saturday, January 2, 2010

Perkataan Allah: Mahathir bimbang kemarahan umat Islam











KUALA TERENGGANU 2 Jan. – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bimbang dengan kemarahan umat Islam jika penggunaan perkataan Allah oleh agama lain tidak dihalang.

Katanya, walau apa jua alasan yang diberi, kemarahan tetap tercetus di kalangan umat Islam terhadap pihak lain yang menggunakan kalimah Allah itu.(berita lanjut)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa yang dikatakan oleh mantan Perdana Menteri itu ada benarnya. Penulis pula berpendapat ianya bukan hanya melibatkan soal kemarahan tetapi lebih dari itu.

Seolah olah ada motif tertentu. Ada agenda halus yang dulunya cuba mempertikai dan menghakis hak orang Melayu dan kini mempersoalkan hak penganut Islam.

Kita sepatutnya tidak perlu membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan kerana kes ini tidak perlu dilayan dan tidak patut dibicarakan di mahkamah sivil tetapi sepatutnya di mahkamah Syariah. Sekiranya kita membuat rayuan seolah olah kita membenarkan hak berkaitan agama Islam dipertikaikan dan dipermainkan di mahkamah sivil sedangkan agama Islam adalah agama rasmi Malaysia dan Yang DiPertuan Agong adalah Ketua Agama.

Tidak perlu dibuat rayuan tapi rakyat yang cintakan perdamaian sepatutnya meminta campurtangan dari Majlis Raja Raja dan meminta kuasa Yang DiPertuan Agong untuk membatalkan keputusan itu secara mutlak dan kekal sejajar dengan Perlembagaan.

Sesuatu perlu dilakukan dari berlakunya kekacauan yang jauh lebih besar ekoran rasa tidak puashati, tertindas dan dihina oleh penganut agama lain.


No comments: