Friday, December 25, 2009

AS minta laporan terperinci kes dua enjin F-5E hilang

KUALA LUMPUR: Amerika Syarikat (AS) meminta Malaysia menyediakan laporan lengkap kehilangan dua enjin pesawat tempur, F-5E, milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang dilaporkan dua tahun lalu. Difahamkan, permintaan dibuat atas kapasiti AS sebagai negara pengeluar pesawat dan mahu menggunakan laporan itu untuk siasatan kerana ia membabitkan isu keselamatan.
"Kerajaan AS amat bimbang dengan kehilangan ini. Kita juga akan menemui agensi berkaitan di negara ini untuk membincangkan isu itu," katanya.

AS adalah antara negara pengeluar peralatan ketenteraan, termasuk pesawat tempur di dunia, malah sektor itu antara penyumbang ekonomi terbesar negara itu.(berita selanjutnya)

artikel : akhbar berita harian


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Seperti jangkaan penulis, pihak Amerika pasti akan memandang serius kehilangan enjin dan peralatan avionik pesawat F-5E milik TUDM yang dihasilkan oleh syarikat Northrop. Sejak dari awal pemgumuman kes ini di dalam akhbar, penulis amat tidak bersetuju dengan mulut tempayan Menteri Pertahanan yang lebih suka mensensasikan isu ini setiap kali beliau membuka mulut di hadapan wartawan. Menteri Pertahanan kini perlu memastikan kes ini benar benar merupakan kes kecurian dan bukannya penyaluran keluar aset TUDM bagi "meningkatkan perhubungan dua hala" secara tidak rasmi antara Malaysia dan negara menerima enjin tersebut.

Hakikatnya samada dicuri atau tidak, Malaysia khususnya ATM dan khasnya TUDM akan menerima malu besar.

Jika dicuri ini sekaligus bermakna pelbagai cabang di dalam TUDM dan ATM gagal memastikan tahap keselamatan peralatan penting ketenteraan terjamin. Mudah dibolosi oleh sesiapa yang mempunyai rangkaian kenalan di dalam angkatan tentera. Kegagalan oleh semua pihak yang terlibat. Sekaligus memalukan dan menjatuhkan kredibiliti TUDM dan ATM di mata rakyat negara ini serta menjadi bahan ketawa negara jiran.

Sebaliknya jika enjin tersebut dihantar melalui saluran tidak sah, Malaysia akan berdepan dengan tekanan dan sekatan yang tidak kurang sedikit dari Amerika. Ini kerana setiap pembelian dan penjualan aset ketenteraan yang dihasilkan oleh Amerika perlu mendapat kelulusan serta persetujuan dari Amerika dan ianya terlebih dahulu dibawa kepada pengetahuan kongress Amerika sebelum diberi kata putus.

Suka atau tidak, Kementerian Pertahanan perlu menerima hakikat. Dan lebih menjengkelkan kenyataan Menteri Pertahanan - Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi kepada media langsung tidak membantu meredakan isu ini tapi sebaliknya dengan kenyataan yang tidak konsisten, sering berubah menunjukkan beliau sendiri tidak faham dengan situasi yang berlaku serta tidak layak membuka mulut. Kenyataannya lebih mengeruhkan keadaan dan meresahkan. Penulis berpendapat Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi perlu menyerahkan semula beret hijau yang dipakainya kepada Rejimen Komando atas dasar gagal meyimpan rahsia. Pemegang beret hijau mengamal dasar kerahsiaan yang tinggi. Sekiranya Kementerian Pertahanan menjalankan siasatan bersama dengan pihak polis tanpa membuat ulasan kepada media, setidak tidaknya ATM tidak menghadapi terlalu banyak tekanan. Tapi perlu diingatkan tekanan tersebut bukan hanya dirasai oleh ATM tapi juga pada Perdana Menteri selaku bekas Menteri Pertahanan yang berwibawa.

Perbezaan Datuk Seri Najib dan Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi selaku Menteri terbabit jelas ketara. Bekas Menteri Pertahanan amat jarang sekali membuat kenyataan yang tidak membina dalam satu satu kontroversi, tidak seperti polisi yang digunakan oleh Menteri Pertahanan sekarang.

Kini dengan penglibatan dan permintaan dari pihakAmerika, keadaan kelihatan semakin rumit. Banyak perkara yang perlu dibuat untuk menyelesaikan masalah ini. Sekiranya enjin tersebut benar benar tiba di Argentina dan digunakan sebagai alat ganti, kita masih boleh menarik nafas lega tapi jika Argentina hanyalah sebagai pusat transit sebelum enjin tersebut dihantar ke Venezuela atau Iran, ini bermakna kita menempah jalan yang salah dan risiko bakal menanti.

Sebaiknya semua pihak perlu berhenti membuat kenyataan yang tidak menguntungkan. Biarkan pihak polis, provost, risikan dan kementerian luar serta pihak lain yang terbabit jalankan siasatan bagi menghurai kekusutan kemelut luar biasa ini.

No comments: