Friday, December 25, 2009

Percayakan Anda

Penulis enggan mengesah atau menafikan peristiwa di bawah samada ianya benar benar terjadi namun begitu selain dari cerita yang dibaca, sesetengah daripadanya diceritakan sendiri oleh pihak kedua kepada penulis. Terpulang kepada pembaca untuk menilai.


  • Menurut mendiang M.G Pillai, komando Malaysia pernah menceroboh pangkalan peluru berpandu permukaan ke udara milik Singapura dan meletakkan lambang bendera Malaysia pada sistem pelancar serta di pejabat pegawai memerintah.
  • Sekitar 80'an, sekumpulan tentera Singapura yang cuba memasang radar telah ditangkap oleh anggota tentera pasukan Wataniah yang sedang meronda di sebuah bukit di Johor.
  • Sekitar tahun 80'an juga, banyak berlaku letupan di limbungan kering dan basah di Singapura. Ianya dikatakan berlaku sebagai sabotaj ekonomi. Siapa yang melakukannya? Penulis biarkan kepada pembaca untuk menilai sendiri.
  • Menurut apa yang diceritakan kepada penulis melalui pihak kedua, "black out" yang berlaku di seluruh Semenanjung pada satu masa dahulu dilakukan oleh agen negara jiran sebagai satu langkah sabotaj ekonomi Malaysia. Bagaimanapun pihak berkuasa menafikannya dan memberi alasan salah satu suis besar di janakuasa eletrik di Paka, Terengganu telah terpelatik (menendang).
  • Intrusion oleh negara jiran sentiasa berlaku walaupun mereka dilarang terbang dalam ruang udara negara sebagai langkah keselamatan terhadap orang awam dan pertahanan. Bagaimanapun mereka tetap melakukan pencerobohan dari masa ke semasa. Dalam satu insiden, 2 buah pesawat mereka terbang laju menghala ke Melaka dan sebagai langkah pencegahan 2 buah pesawat MiG-29N telah "scramble" dari Kuantan. Dengan mode "radar off", silent mode dan hanya berpandukan teknologi IRST, 2 buah MiG telah terbang rendah dan menyelinap dari belakang pesawat negar jiran. Kehadiran pesawat MiG ini telah dikesan oleh pesawat AWAC negara jiran yang kemudiannya cuba memaklumkan kepada 2 buah pesawat mereka tapi terlambat kerana pesawat MiG telah pun berada di belakang mengekori pergerakan mereka. Jika dalam situasi sebenar peperangan, pesawat negara jiran sudah dianggap tewas menjadi mamahan peluru berpandu MiG. Pesawat MiG TUDM kemudiannya mengiringi pesawat negara jiran untuk keluar dari ruang udara negara.
  • Selain pencerobohan udara dari selatan tanah air, negara sebelumnya juga pernah diceroboh oleh pesawat negara jiran dari utara. Pesawat F-5E telah dihantar untuk memintas pesawat tersebut tetapi pesawat TUDM bukanlah lawan sebenar kepada pesawat MiG negara jiran. Mereka sering mampu melarikan diri sebaik menyedari kehadiran pesawat F-5E.
  • Sonic boom yang mengegarkan lembah klang satu masa dulu berlaku akibat pergerakan pesawat juang F-18 Australia pada kelajuan tinggi tapi di aras yang rendah. Gegaran ini bukan hanya mengemparkan penduduk Lembah Klang tetapi juga mendedahkan kelemahan rangkaian radar pertahanan. MINDEF hanya membuat ulasan tentang gegaran itu 2 hari selepas pihak Singapura mendedahkannya kepada media mereka. Peristiwa ini juga telah membuka mata pihak TUDM tentang kelebihan serta keupayaan pesawat ini dan akhirnya pesawat juang F-18 turut dibeli bagi menggantikan pesawat F-5E.
  • Walaupun Filipina tidak mempunyai pesawat juang setanding milik TUDM tapi mereka juga ada melakukan pencerobohan ruang udara dengan menggunakan pesawat Bronco. Juruterbang Hawk TUDM telah ditugaskan memintas dan mengiring pesawat Bronco keluar dari ruang udara Malaysia. Walaupun pada awalnya juruterbang Bronco berkeras tapi setelah beberapa tembakan dilepaskan oleh pesawat Hawk yang mengiringi dari belakang, barulah juruterbang Bronco mengalah dan keluar dari ruang udara Sabah.
  • Percaya atau tidak, TUDM adalah pakar integrasi. System integration. Penulis pernah melihat bagaimana satu peluru berpandu dipasang pada pesawat MiG-29N TUDM sekaligus memeranjatkan penulis betapa kreatifnya TUDM. Jika berlaku pertembungan dengan pesawat musuh, mereka juga pasti akan terkejut dengan kebolehan pesawat MiG membawa peluru tersebut. Jadi tidak hairanlah pada pesawat SU-30MKM pelbagai sistem berjaya diintegrasi untuk menghasilkan pesawat MRCA terbaik mungkin mengalahkan SU-30MKI milik India dalam beberapa aspek.
  • Komando dari Malaysia adalah satu satunya komando dari negara Islam serta bukan dari negara pakatan NATO yang ditugaskan untuk bertindak sebagai QRF (Quick Reaction Force) ketika perang Balkan untuk menyelamatkan mana mana juruterbang yang ditembak jatuh oleh Yugoslavia (pihak Serb).
  • Displin dan kualiti serta pengalaman perang yang dimiliki oleh anggota tentera Malaysia menyebabkan pasukan MALBATT menjadi rebutan antara British dan Amerika. Bagaimana pun Malaysia memilih untuk bertugas bersama British berdasarkan sentimen keserasian hubungan ketenteraan kedua dua buah negara selama ini.
  • Pengalaman dalam Jungle Warfare (Peperangan Hutan dan gerila) yang dimiliki oleh pasukan MALBATT juga menyebabkan pihak Serb bimbang dengan kehadiran MALBATT di Bosnia. Ini menyebabkan seorang pegawai tertinggi Serb telah bertemu komander MALBATT untuk mendapatkan kepastian samada MALBATT akan menyebelahi pasukan BiH (Bosnia). Bagaimanapun komander MALBATT telah menyangkal kebimbangan pegawai Serb dan sebaliknya menyatakan MALBATT hadir atas kapasiti sebagai pengaman. Penulis sendiri tidak percaya pada pengakuan komander MALBATT ekoran pendedahan gambar perbarisan pertama pasukan BiH yang lengkap dengan "Automatic Grenade Launcher" buatan Afrika Selatan kerana beberapa bulan sebelum itu penulis telah melihat sendiri tender perolehan senjata tersebut untuk kegunaan ATM dalam akhbar utama. Tahniah ATM.
  • Pasukan tentera Malaysia sememangnya diakui pakar dalam peperangan hutan sehinggakan diminta oleh pihak Amerika supaya membina satu pusat latihan peperangan hutan di Amerika. Keupayaan ini juga telah mengejutkan pihak tentera di Kemboja bila tentera pengaman Malaysia mampu menembusi kubu kuat pihak bertelagah yang dipasang dengan periuk api tanpa disedari - hanya untuk bertemu pemimpin mereka untuk berunding.
  • Jika berlaku peperangan, kita mampu membedil lebih jauh dari jangkauan Astros. Sejak awal pembelian Astros, penulis telah melihat gambar peluru SS-80 milik RAD walaupun dinafikan oleh seseorang.
  • Sekiranya berlaku serangan Pre-Emptive Strike, dipercayai ianya boleh dilakukan pada kadar 1/2 dari kekuatan sebenar kerana sebahagian telah dimusnahkan terlebih dahulu oleh ATM.
  • Latihan DARSASA (Darat Raksasa) antara pasukan TNI-AD dan ATM ketika Hari Kebangsaan negara jiran telah menyebabkan hampir berlaku ketegangan ke arah berlaku perang.
  • Peristiwa serangan Istana President di Filipina oleh pihak pejuang Moro dikatakan dibantu oleh pasukan Malaysia. Sejauh mana kebenaran tidak dapat dipastikan. Diceritakan Malaysia telah berjaya mendapatkan sesuatu yang berharga ekoran peristiwa serangan tersebut.
  • Malaysia mempunyai rangkaian risikan yang terbaik yang mampu mengetahui sebarang ketegangan atau pergolakan di sesebuah negara. Jika pergolakan lebih hampir di sempadan, ATM akan menterjemahkanya dalam bentuk latihan ketenteraan sebagai persediaan.

No comments: