Tuesday, December 1, 2009

Chin Peng Mahu Bertemu PM ?

Chin Peng dikatakan ingin bertemu sendiri dengan Datuk Seri Najib Tun Razak ketika lawatannya ke Selatan Thai dua minggu lagi. (berita lanjut). Chin Peng dilihat ingin menyuarakan keinginannya untuk pulang ke Malaysia bagi menghabiskan sisa hidup dan dikebumikan disebelah kubur bapanya apabila meninggal nanti.

Namun apa yang menghairankan kenapa baru sekarang Chin Peng, bekas Setiausaha Agung PKM menyuarakan untuk kembali bukannya sebaik menandatangani perjanjian damai dengan Kerajaan Malaysia pada 1989. Ini kerana secara terang terangan Kerajaan Malaysia pada ketika itu (dengan syarat warganegara) akan diterima kembali ke Malaysia sebagai habuan meletakkan penentangan bersenjata terhadap Kerajaan Malaysia. Tapi Chin Peng tidak berbuat demikian sebaliknya memilih untuk terus menjalankan kehidupan di sebuah perkanpungan di sempadan Malaysia-Thailand.

Dan lebih mengejutkan bila hasratnya untuk pulang ke Malaysia disambut baik oleh ahli politik dari parti DAP dan sebahagian ahli politik dari parti Gerakan sekaligus menafikan jasa dan bakti yang ditaburkan oleh anggota pihak keselamatan selama ini. Seolah olah seperti DAP ada agenda yang tersirat di sebalik isu Chin Peng ini. Mungkinkah dengan kepulangan Chin Peng, DAP akan dapat satu lagi political milage setelah beberapa lama memerintah negeri Pulau Pinang?. Nampaknya terdapat pihak dari ahli politik dan badan-badan NGO yang cuba mengenepikan jasa dan bakti yang dicurahkan oleh pihak keselamatan dan cuba bermain isu sensitif yang mana sekaligus melukakan hati bekas anggota polis dan tentera serta ahli keluarga mereka yang pernah mendapat kecederaan termasuk yang kematian anggota keluarga ekoran keganasan yang dilakukan oleh pihak komunis.

No comments: