Sunday, December 27, 2009

Laporan Kehilangan Jet F5-E Ke AS

Malaysia akan menyerahkan laporan kehilangan 2 enjin pesawat tempur, F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kepada Washington. Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, laporan kehilangan 2 tahun lalu itu akan diperincikan secara kronologi dan dihantar melalui Duta Malaysia ke Amerika Syarikat (AS), Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis.

Bagaimanapun, laporan itu hanya akan diserahkan setelah mendapat nasihat daripada Peguam Negara (Tan Sri Abdul Gani Patail)," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Baru-baru ini, AS meminta Malaysia menyediakan laporan lengkap kehilangan dua enjin pesawat tempur, F-5E, milik TUDM dua tahun lalu.Difahamkan, permintaan dibuat atas kapasiti AS sebagai negara pengeluar pesawat dan mahu menggunakan laporan itu untuk siasatan kerana membabitkan isu keselamatan. Pada Jun dan November 2007, dua enjin pesawat F-5E yang berpangkalan di Skuadron 12 Scorpion Butterworth, Pulau Pinang dilaporkan hilang ketika proses penyenggaraan rutin.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Setelah penulis baca berkali kali, barulah penulis sedar enjin ini "disedar hilang semasa proses penyelenggaraan rutin"...

Adakah ini bermakna proses penyelenggaraan sebelum ini (sepanjang tahun 2008), proses ini tidak dilakukan dengan teliti. Kakitangan yang terlibat hanya mengandaikan enjin tersebut ada dalan simpanan berdasarkan dokumentasi tapi tidak meneliti secara visual?. Hanya setelah menyedari kehilangan enjin barulah laporan tersebut dibuat pada 4 Ogos 2008 di ibu pejabat polis dearah Brickfields.

Samada enjin ini hilang akibat kecurian ataupun adanya pihak lain yang menyeludup keluar secara tidak sah itu sudah menjadi persoalan kedua pada penulis. Namun yang lebih utama, penulis terfikir bagaimana kawalan oleh pihak keselamatan TUDM (provost) dan unit risikan juga gagal mengesan penipuan ini dari peringkat awal. Selain itu penulis juga curiga kehilangan ini disebabkan oleh ketidakjujuran anggota lain lain pangkat kerana modus operandi agak profesional. Bukan memperkecilkan kebolehan anggota lain lain pangkat dalam TUDM tapi mereka ini biasanya tidak berminat dan kurang tertarik dengan imbuhan besar dan pada masa boleh dibongkar pada bila bila masa. Isi kecurian ini sukar untuk bergerak sebagai kes yang kurang publisiti, rasionalnya ia isu sensitif.

Penulis berharap penulis silap dalam hal ini kerana tidak pasti ia memberi impak yang besar dalam hal berkaitan keselamatan negara. Bukan penulis ingin mempertikaikan tugas anggota keselamatan terutamanya dari bidang risikan kerana mereka adalah anggota tentera yang paling cekap dan profesional melebihi unit komando.

Penulis kurang pasti dalam urusan pergerakan keluar aset ATM tidak kira TDM, TLDM ataupun TUDM. Siapa yang ditugaskan mengawasi pergerakan dan destinasi aset begini. Adakah cabang cabang tersebut mempercayai 100% anggota yang terlibat. Penulis juga tidak pasti apakah S.O.P cabang ATM dalam mengawasi pergerakan keluar aset mereka. Namun penulis berharap selepas kejadian ini (sekiranya belum dipraktikkan), setiap dokumentasi aset sensitif yang ingin dibawa ke mana mana perlu diserahkan salinan asal kepada bahagian risikan dan bahagian risikan tentera perlu menempatkan anggota risik secara rahsia bagi mengawasinya.

Kini selepas terjadinya isu begini, penulis bersandar harapan kepada bahagian risikan untuk menyertai dan memantau pergerakan aset milik ATM dan bertindak tegas jika ada unsur unsur yang mencurigakan. Bukannya penulis tidak mempercayai anggota dari unit lain tapi unit risikan lebih sesuai dengan tugas ini kerana mereka - lebih berdisiplin, bertanggungjawab, profesional dan patriotik. Rata rata anggota risik datangnya dari anggota komando.

Mereka sememangnya layak dengan tugas ini cuma ini mungkin akan memberi bebanan tugas baru selain dari tugas risikan yang sedia ada.


No comments: