Sunday, January 17, 2010

Kebanjiran Pendatang Asing Membimbangkan

Ternyata kebimbangan penulis mempunyai asas bila PM juga menyuarakan perkara yang sama di mana ramai pelancong yang menyalahgunakan VOA sehingga sebahagian besar daripada mereka di dapati hilang dalam negara.

Penulis juga amat tidak bersetuju dengan sesetegah sikap pegawai kerajaan yang masih memandang remeh isu ini dengan beranggapan negara mempunyai jumlah penguatkuasa yang mencukupi selain mempunyai mekanisme yang mampu menghalang kebanjiran dari berterusan selain mempertahankan penggeluaran VOA.

Apa yang pasti sikap sesetengah pegawai kerajaan tersebut sekaligus seperti tidak mempunyai semangat patriotik.

Penulis juga tidak senang dengan sikap Persatuan Restoran India yang menafikan restoran di negara ini tidak mempunyai pekerja India yang menyalahi VOA. Pengalaman penulis sewaktu bekerja disekitar kawasan Subang Jaya mendapati sesetengah restoran terkenal mempunyai jumlah pekerja yang ramai (keturunan India) yang warganegara mereka boleh dipertikaikan. Ini kerana jika benar mereka adalah warganegara dan penduduk tetap adalah mustahil mereka langsung tidak mampu bertutur dalam bahasa Melayu selain hanya mampu menyebut perkataan roti telur, roti kosong, kari dan dal.

1 comment:

Mata Gangsa said...

kedatangan pendatang asing boleh dikatakan membawa masalah..!!