Friday, December 7, 2007

Ancaman HINDRAF kepada negara

Bantuan Dari Antarabangsa

Oleh: UMAVATHI RAMAYAH

KUALA LUMPUR 6 Dis. – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini mendedahkan tindakan puak pelampau Hindu Rights Action Force (Hindraf) sudah sampai ke tahap mengancam keselamatan negara kerana terdapat bukti pertubuhan itu berusaha mendapatkan sokongan dan bantuan pengganas antarabangsa.

Musa dalam satu kenyataan di sini tidak menyatakan nama kumpulan pengganas yang mempunyai kaitan dengan Hindraf yang digerakkan oleh lima peguam dan seorang eksekutif kanan syarikat swasta.

Bagaimanapun, semalam Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail ada mengaitkan kumpulan pelampau itu dengan Pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) dari Sri Lanka. (Berita lanjut).


Pemimpin PKR ibarat pengemis politik

PULAU PINANG 6 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai pengemis politik kerana sanggup menagih sokongan pihak asing selepas rakyat negara ini menolak mereka.

Perdana Menteri berkata, tindakan pemimpin PKR juga dikesali kerana sanggup berbohong setiap kali meminta sokongan daripada pemimpin, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan media luar negara.(Berita lanjut).


Haramkan Hindraf – Pembela
Oleh: NOOR AZMAH IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Dis. – Pertubuhan Pembela Islam (Pembela) mengesa kerajaan mengharamkan Hindu Rights Action Force (Hindraf) serta mengambil tindakan tegas terhadap para pemimpin pergerakan itu sebelum sentimen agama dan perkauman menjadi tidak terkawal di negara ini.

Jurucakap Pembela, Zainur Zakaria berkata, para pemimpin pertubuhan itu adalah pengkhianat negara dan kerajaan tidak wajar melayan sebarang tuntutan Hindraf melalui perbincangan atau perjumpaan.(Berita lanjut).


Pertemuan dengan Hindraf tidak perlu

KUALA LUMPUR 6 Dis. – Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, kerajaan janganlah memuliakan Hindu Rights Action Force (Hindraf) dengan bersetuju untuk mengadakan pertemuan dengan anggotanya.

Berucap pada forum Kestablian Politik dan Tadbir Urus Kerajaan: Prasyarat Terhadap Pembinaan Negara, beliau menyifatkan apa yang dipanggil memorandum mereka sebagai satu pembohongan dan mengarut seperti yang didakwa bahawa kerajaan mengamalkan pembersihan etnik lima tahun lepas di Kampung Medan dekat sini.(Berita lanjut)

_______________________________________


Motif kumpulan ekstremis HINDRAF kini sudah mula terbongkar. Seperti yang dijangkakan, terdapat dalang yang mengapi apikan pergerakan ini untuk mula menunjukkan belang dengan menggunakan keganasan. Dalang yang dimaksudkan tidak lain dari pemimpin PKR (Parti Keadilan Rakyat) Anwar Ibrahim selain pengerusi DAP Lim Kit Siang.

Dalang ini mungkin tidak bermaksud menghasut penggunaan kekerasan sehingga tahap meminta bantuan dari pergerakan pengganas Tamil Eelam atau LTTE dari Sri Langka tetapi dengan memberi sokongan secara moral kepada HINDRAF untuk menentang kerajaan selain membuat tomahan berbau perkauman yang tidak berasas lagi berniat jahat. Ini dapat dilihat dengan lawatan pengerusi PKR ke India dan seterusnya ucapan kepada wakil media India yang memberi isyarat pihak antarabangsa terutamanya negara India supaya mengenakan tekanan kepda negara bagi menghalalkan tindakan HINDRAF.

Selain itu, sokongan jelas pemimpin DAP dapat disaksikan dengan kehadiran mereka sewaktu sessi perbicaraan anhli kumpulan HINRAF sebuah mahkamah baru baru ini. Negara sebelum ini telah menyaksikan betapa negara berada dalam keadaan huru hara akibat demonstrasi yang telah dibuat oleh Anwar Ibrahim ketika mengadakan reformasi ekoran pemecatannya dari jawatan Timbalan Perdana Menteri rentetan dari krisis IMF.

Kini HINDRAF yang menyedari adanya sokongan dari pihak dalaman yang pernah mengadakan demonstrasi yang hampir sama bertindak dengan lebih jauh dengan cuba mendapatkan sokongan negara luar terutamanya Amerika Syarikat, British, India serta negara negara EU untuk meningkatkan tekanan kepada kerajaan masa ini. Lebih menjelekkan bila HINDRAF yang kononnya berjuang untuk kepentingan sebilangan penganut hindu atau kaum India cuba untuk mencapatkan sokongan dari pihak gerila Tamil Eelam.

Tamil Eelam telah memulakan pergerakan bersenjata semenjak tahun 1983 dan bertindak ganas dengan menyerang instalasi tentera, pemimpin negara termasuk kepentingan awam Sri Langka ekoran perasaan tidak puashati terhadap layanan oleh kerajaan dan majoriti kaum Singhala. HINDRAF yang melihat kebangkitannya patut mencontohi pergerakan Tamil Eelam ada satu tindakan berbahaya dan sia sia. Mereka patut menyedari Tamil Eelam yang melakukan keganasan untuk menubuhkan negara Tamil di Sri Langka juga tidak mendapat sokongan dari negara India walaupun India sebuah negara besar dan merupakan jiran terdekat selain mempunyai etnik Tamil terbesar didunia.

Jika HINDRAF berpendapat permintaan mereka perlu diteruskan dengan pergerakan bersenjata nescaya pemimpin HINDRAF tersilap percaturan dan sengaja mencari nahas dengan bermain api. HINDRAF tidak akan menang sama sekali bila berlaku konflik bersenjata dan mengambil contoh pergerakan komunis (PKM) tidak pernah mendapat sebarang peluang dan kemenangan mutlak ke atas mana mana kawasan dalam negara ini sehingga akhirnya mereka terpaksa menandatangani perjanjian perletakan senjata di Hattyai, Thailand. HINDRAF mungkin berfikir secara singkat menganggap mereka mampu mencontohi Tamil Eelam dengan membawa masuk senjata secara seludup dari Thailand seperti yang pernah dilakukan LTTE tahun lalu tetapi mereka perlu berfikir secara waras, tindakan mewajarkan konflik bersenjata juga bermakna mereka mengistyharkan perang ke atas Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong dan sekaligus membawa maksud pihak Angkatan Tentera Bersenjata juga boleh menyerang mereka pada bila bila masa dan di mana sahaja.

HINDRAF tidak boleh mengenepikan rangkaian perisikan ATM dan anggotanya yang profesional. Pergerakan bersenjata tidak akan memberi kelebihan kepada HINDRAF sekiranya mereka mempunyai niat untuk menukar halatuju pergerakan mereka. Pihak berkuasa sudah tentunya tidak akan membiarkan keadaan akan menjadi lebih buruk yang seterusnya akan membahayawakan nyawa rakyat berbilang bangsa yang sama sama menentang ideologi jahat demi memenuhi hasrat sebilangan individu yang berkepentingan.

Untuk menghalang konflik bertambah rumit, kerajaan patut mula memikirkan untuk mengenakan ISA kepada barisan pemimpin tertinggi HINDRAF selain para penyokong mereka yang sentiasa memikirkan tindakan ganas bagi menghalalkan cara bantahan.

Ketika ini juga, ATM juga perlu mengerakkan pasukan mereka dan jika perlu bertindak melenyapkan anggota LTTE yang cuba berhubung dengan anasir dalaman. Ketika suasana dalam negara belum menjadi bertambah rumit dengan konflik perkauman, pihak Markas Rejimen Gerup Gerak Khas patut menghantar anggota Sel Operasi Khusus bagi menghapuskan tentangan luar LTTE selain meningkatkan kawalan di pintu masuk Selat Melaka/Teluk Benggala di samping menggerakkan anggota risikan PASKAL. Majlis Keselamatan Negara juga perlu bekerjasama dengan pihak berkuasa Sri Langka untuk mendapatkan hasil risikan yang berkaitan keselamatan negara.

No comments: