Monday, December 3, 2007

Selat Melaka tolak aset asing


http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=1203&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm


LANGKAWI 2 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, komuniti maritim antarabangsa turut bertanggungjawab dalam memastikan keselamatan perairan Selat Melaka agar ia bebas daripada serangan penjenayah dan pencemaran alam sekitar.
Perdana Menteri berkata, usaha mengekalkan keselamatan di perairan berkenaan melibatkan kos yang besar malah tiga negara yang terlibat iaitu Malaysia, Indonesia dan Singapura telah melakukan segalanya bagi memastikan Selat Melaka sepanjang 900 kilometer itu sebagai laluan yang selamat.

Bagaimanapun tegasnya, negara terlibat dalam menjaga keselamatan Selat Melaka menolak sebarang kehadiran aset asing untuk terlibat dalam soal keselamatan di perairan berkenaan.
“Kita menyambut baik sebarang bantuan kewangan dan teknikal untuk mengekal dan meningkatkan lagi keselamatan perkapalan serta alam sekitar tetapi menolak penglibatan aset asing dalam menjaga keselamatan Selat Melaka,'' ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Persidangan Maritim Antarabangsa sempena Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2007 di Awana Porto Malai di sini, hari ini. Teks ucap utama Perdana Menteri itu dibacakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Abu Bakar Abdullah.

Seminar bertemakan Mengekal dan Meningkatkan Keselamatan Selat Melaka itu turut dihadiri oleh Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Tan Sri Ramlan Mohamed Ali. Perdana Menteri memberitahu, Selat Melaka merupakan perairan yang paling sibuk di dunia dan laluan penting bagi kapal-kapal antarabangsa selain bot-bot menangkap ikan yang turut mencari rezeki di sepanjang perairan itu.

Malah katanya, masyarakat antarabangsa turut bergantung pada perairan berkenaan kerana ia melibatkan kira-kira 30 peratus dagangan dunia dan 80 peratus daripada bekalan minyak negara Jepun dihantar menerusi Selat Melaka. Sehubungan itu katanya, sebarang gangguan di perairan berkenaan memberi kesan yang besar terhadap ekonomi dunia. Malaysia dan Indonesia juga katanya, telah mengeluarkan belanja yang besar untuk memastikan perairan tersebut selamat bagi kapal ekoran laluannya yang sempit.

“Ia memberi beban yang besar kepada kedua-dua negara dari segi kewangan. Oleh itu Malaysia menyambut baik bantuan kewangan dan teknikal daripada mereka yang menggunakan perairan Selat Melaka dan sanggup berkongsi beban itu,” katanya

-Utusan
_______________________________________

Selat Melaka merupakan laluan paling sibuk didunia dengan anggaran hampir 200 kapal melalui selat sepanjang 900 km ini setiap hari. Ianya merupakan laluan penting yang menghubungkan Asia Timur dengan dunia Barat. Sebagai salah sebuah negara yang berdaulat dan pemilik laluan selat Melaka, Malaysia patut menghindari dari terlibat dalam kancah permainan dan percaturan kuasa besar seperti Amerika yang kini bergerak sebagai kuasa unipolar.

Hampir kesemua kuasa besar amat bergantung kepada sistem perkapalan dalam memastikan kelangsungan hidup negara mereka dan sebarang kekacauan yang berlaku di laluan ini bakal dan mampu meruntuhkan kestabilan ekonomi negara besar. Maka tidak hairan ketika ini, hampir kesemua kuasa besar amat berminat untuk melibatkan diri dalam menjalankan rondaan dan pengawasan di sepanjang laluan ini. Amerika umpamanya yang kehilangan pelabuhan terbesar di rantau sebelah ini akibat penutupan pelabuhannya di Teluk Subic, Filipina telah berjaya mendapatkan pelabuhan pengganti yang lebih dekat ekoran tawaran Singapura yang bersetuju menyediakan pelabuhan serta segala kemudahan lain. Tawaran Singapura itu amat difahami kerana ianya akan memberi situasi menang-menang dengan pihak Amerika. Justeru tawaran Singapura secara tidak langsung memenuhi muslihat Amerika untuk terus mengekalkan penguasaan di rantau sebelah sini walaupun pihak Rusia telah lama menarik kehadiran mereka dari Teluk Cam Ranh, Vietnam.
Singapura melihat kehadiran Amerika di negara mereka merupakan peluang atau bertindak sebagai ruang pemisah kepada mana mana negara yang ingin mencetuskan konflik bersenjata terhadap negara pulau ini. Sememangnya tawaran yang memenuhi pemikiran strategik Lee Kuan Yew.

Kini dengan kehadiran kuasa besar ini, Amerika dilihat ingin membabitkan diri secara langsung dalam isu rondaan bersenjata di Selat Melaka. Keinginan Amerika ini telah pun disuarakan berulangkali oleh para pemikir Rumah Putih dan Laksamana Armada Pacific Tentera Laut Amerika. Sedikit sebanyak negara pemilik laluan ini ditekan secara halus bagi memberi kebenaran kepada Amerika untuk terlibat. Dan sehingga hari ini, Malaysia dan Indonesia yang sepakat untuk menghalang dominasi Amerika masih berjaya mengekalkan ketuanan terhadap Selat Melaka walaupun peristiwa pengeboman kapal USS Cole di Yaman dan isu militia Jemaah Islamiah sering dimomokkan bagi menakutkan negara dan seterusnya menerima kehadiran pasukan tentera laut Amerika secara kekal di sini. Dan kita tidak harus mudah terjerumus ke kancah pergolakkan selain termakan dengan pujukan manis kuasa besar terutamanya Washington.

No comments: